• Anonym (Anonym obehörig lärare)

    Pengar under sommaren?

    Hej! 

    Jag har bara antagit att jag inte ska få lön/pengar under sommaren, men blir nu nyfiken efter att ha pratat med kollegor. Jag kan såklart prata med min fackansvarige på skolan men vill kolla här med er. 

    Jag är icke legitimerad lärare men har jobbat som lärare på en skola sedan augusti 2023. Jag undervisar i engelska och svenska för årskurserna 4-6. Jag är även mentor för en klass i årskurs 6. 20 år gammal att nämna. 

    Jag arbetade heltid från augusti till december, sedan januari månad har jag jobbat 75%. Min anställning går ut 14 juni, alltså när elevernas sommarlov börjar. 

    Skrivit kontrakt på 6 månader och sedan 6 månader igen. Alltså inte 1 år direkt på kontrakt, men det var bestämt från början att jag skulle jobba 1 år. 

    Nu till min fundering, jag har väldigt dålig koll på vad som gäller respektive anställning. Får jag pengar under sommaren? Semesterdagar som inte är uttagna? Förstått att det finns så kallade ferietjänster/semestertjänster. 

    Låter så korkat nu när jag läser, men jag får inget stöd på skolan eller information från chef. Kan vi spåna tillsammans, vad tror ni? 

  • Svar på tråden Pengar under sommaren?
  • Anonym (Tvi)
    Anonym (X) skrev 2024-05-14 20:15:05 följande:

    Ring lönekontoret.


    Det tror jag TS har räknat ut själv men vill veta nu så här på kvällskvisten o därför frågar här
  • Jemp

    Har du outtagen semester så betalas den ut på slutlönen, dvs antingen i slutet av juni eller slutet av juli beroende på på din arbetsplats rutiner. 

Svar på tråden Pengar under sommaren?