• baam77

    Varför har inte män mer skydd?

    Kan någon förklara på ett vänligt sätt varför män inte ha mer preventivmedel?

    Det skulle bli mindre konflikter och problem om män hade ett preventivmedel där man kan njuta av sex fullt ut utan att riskera bli pappa varje gång.

     

  • Svar på tråden Varför har inte män mer skydd?
  • Anonym (biologen)

    För att det är väldigt mycket lättare att stoppa ett ägg än 300 miljoner spermier.

  • OlgaElvira

    Det bedrivs forskning på många håll. Men de hormonnivåer som krävs ger så många biverkningar så de lämnar aldrig forskningsstadiet. Man har lärt sig av det som inträffade när man introducerade p-pillret för kvinnor. Det kommer att krävas en hel del innan det kommer ett nytt preventivmedel som män accepterar. Utan biverkningar och lätt att använda.

  • Lönnsirap
    baam77 skrev 2024-05-16 20:41:02 följande:
    Varför har inte män mer skydd?

    Kan någon förklara på ett vänligt sätt varför män inte ha mer preventivmedel?

    Det skulle bli mindre konflikter och problem om män hade ett preventivmedel där man kan njuta av sex fullt ut utan att riskera bli pappa varje gång.

     


    Många män verkar inte se det som en reell risk att bli förälder, utan verkar inte tänka. Då är det inte så märkligt att de inte är intresserade.

    Sen tror jag att vissa män, precis som vissa kvinnor/tjejer faktiskt på ett sätt är lite intresserade av att göra barn. Men att det faktiskt är tabu, eftersom de kanske också faktiskt inte alls vill... Just nu.
  • Anonym (Kvinnor blir sura)
    baam77 skrev 2024-05-16 20:41:02 följande:
    Varför har inte män mer skydd?

    Kan någon förklara på ett vänligt sätt varför män inte ha mer preventivmedel?

    Det skulle bli mindre konflikter och problem om män hade ett preventivmedel där man kan njuta av sex fullt ut utan att riskera bli pappa varje gång.

     


    För att kvinnor blir sura om man pratar om skydd och då får man kanske inte ligga alls?

    Föreslår man kondom blir det "Tror du jag är en h*ra eller? tror du jag har könssjukdomar vavavava? Tror du att jag är en sån som skulle lura till mig ett barn? Litar du inte på mig?" i runt 120 decibel. Sexuell gnista byts fort ut till ohämmad explosiv skrik-agression, så man vågar helt enkelt inte. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Kvinnor blir sura) skrev 2024-05-16 22:27:38 följande:
    För att kvinnor blir sura om man pratar om skydd och då får man kanske inte ligga alls?

    Föreslår man kondom blir det "Tror du jag är en h*ra eller? tror du jag har könssjukdomar vavavava? Tror du att jag är en sån som skulle lura till mig ett barn? Litar du inte på mig?" i runt 120 decibel. Sexuell gnista byts fort ut till ohämmad explosiv skrik-agression, så man vågar helt enkelt inte. 
    Du har uppenbarligen dragit till dig fel kvinnor?
    Ligger det på dem eller dig att det blir fel så ofta?
  • Anonym (Hjalmar.)

    Dels är det skönt spruta in i en fitta. Dels finns det män som eggas av tanken på att han kanske gör henne barn om några sekunder och låter satsen gå inne i henne fast trots att han vet om riskerna och egentligen inte vill ha barn. Mannens fortplantningsinstinkter tar över.

  • PernillaPG

    Kanske vore på sin plats med något implantat så att män inte får utlösning Skrattande ?!


    Tycker att det funkat bra med kondom som stopp för spermier. Men baksidan är väl känslan som försvinner.

  • zz22zz

    Det har visat sig vara svårt att få fram ett läkemedel som tillfälligt stoppar produktionen av spermier med acceptabla biverkningar där produktionen kan komma tillbaka igen utan permanent sterilitet. När det gäller läkemedel så måste alltid nyttan vara större än risken. Risken för en kvinna med upprepade graviditeter är stor och det finns även många besvärliga sidoeffekter som t ex illamående och kräkningar. Därför har man kunnat acceptera de biverkningar och risker som finns med t ex p-piller. Lyckligtvis har utvecklingen gått långt och riskerna och biverkningarna blir allt mindre. Dessutom har ju dessa preventivmedel varit fantastiska i ett feministiskt och jämställdhetssyfte när kvinnor fått både kontroll och hinner med så mycket annat än att föda 15 barn. 
    För män är det i princip ofarligt med sex och graviditeter. Därför måste biverkningarna och risken vara mycket lägre då nyttan annats inte överväger dessa. En man har en kontinuerlig testosteronproduktion och spermieproduktion. Att stänga av testosteronproduktionen skulle ge muskelförlust, förlorad sexlust, förlorad erektionsförmåga, krympande testiklar, depression etc. Man måste därför hitta något som kan stoppa spermieproduktionen tillfälligt utan att påverka resten av kroppen. För kvinnor kan man utnyttja de naturliga hormonerna östrogen och progesteron för att stoppa upp ägglossningen. 

  • Anonym (Hej)
    Freddan 76 skrev 2024-05-18 10:19:14 följande:

    Överdrivet stort problem tycker jag. Dra ut och spruta utanför så är det inte ett problem. 


    Det är ingen säker metod. Mannen kan få försats.
Svar på tråden Varför har inte män mer skydd?