• Andreasvan

    Tälta på camping - första gången.

    Hej! I juni ska vår familj på två vuxna och tre barn under 5 år tälta för första gången. Vi har valt en stor camping på västkusten, tältplats med el och parkering för bilen bredvid tältet. Detta för att göra det så smidigt som möjligt då det är första gången. jag har läst mycket på nätet om att tälta på camping men vill höra era tips! 


    vad ska man tänka på?

    är intresserad av ALLT, dvs tält, liggunderlag, sovsäckar, matlagning, grejer att ha med, tips och tricks, ALLT. 

    (Vi har tänkt hyra utrustning innan vi ser vilka behov vi har och om vi gillar att campa i sådana fall köpa sen.)

    Hoppas någon har bra tips :). 

  • Svar på tråden Tälta på camping - första gången.
  • Anonym (Tältvagn)

    Man lägger inte en 4- åring eller yngre i en vuxen sovsäck, Kryper de ner i säcken och "somnae" p.g.a syrebrist, ... skulle aldrig kunna leva med det. Ta med babysäng - oavsett tält eller inte!

  • Fjäril kär
    Anonym (Tältvagn) skrev 2024-05-13 21:45:01 följande:

    Man lägger inte en 4- åring eller yngre i en vuxen sovsäck, Kryper de ner i säcken och "somnae" p.g.a syrebrist, ... skulle aldrig kunna leva med det. Ta med babysäng - oavsett tält eller inte!


    En bra sovsäck behöver man inte dra igen, den håller värmen ändå. Det är oerhört sällan jag drar igen dragkedjan i min sovsäck. Jag använder den oftast som täcke eller "wrap" 
    Funkar fint att bädda ner barn på samma sätt. 
  • Ascendere

    Kök på campingplatser har ofta ingenting i utrustningsväg, komer inte ihåg hur det är i just Apelviken men tänk på att ta med kastruller, stekpanna, diskbalja, diskborste, köksredskap, ja allt man behöver för att laga mat och äta.

  • Ascendere
    Anonym (Tältvagn) skrev 2024-05-12 17:08:48 följande:
    Inte alls någon dum idè. Med så små barn hade jag provat camping "light" med stuga. Kostar en sudd men det kan det lätt vara värt. 
    Personligen hade jag inte tältat med en så liten som 6 månader. Handlar inte bara om barnet utan även de vuxnas upplevelse av semestern. 
    Att campa är helt fantastiskt när allt stämmer men kan lätt bli ett rent helvete när det inte funkar.
    Jag har varit med om att riva ett dyngsurt 5-manna tält för att ta in på hotell istället.
    Fy fan vad vi fick nog - och då var vi bara två vuxna.
    Vill verkligen inte måla fan på väggen men man kan inte planera för precis allt.
    Ska man campa i stuga kan man i princip lika gärna åka på charter utomlands, det handlar om ungefär samma pengar i så fall.
     
  • Andreasvan

    Hej alla! Varit borta några dagar nu, men läst ikapp! 


    Tack för alla bra tips! Vi har luftmadrasser från outwell och kanske blir det kallt men vi kommer ha isoleringsmatta under och sen täcke på madrassen och på täcket har vi införskaffat juniorsovsäckar (3-säsongs) till de stora barnen och en liknande fast babystorlek till lillan (som kommer vara 8 månader när det är tältdags!). De har ullunderställ och fleece ovanpå som kan användas vid behov och fleecefiltar så klart. Och så har vi köpt värmefläkt.


    vi har också köpt ett begagnat 5-manna tält från Outwell med luftkanaler. Det är kanske i minsta laget men vi tänker att vi kör lite mindre nu när barnen är så små så kanske vi investerar i ett större om vi fortsätter campa. 


    tack för tips med packlådor! vi tänkte skippa grillen den här gången, men kanske framöver. Stolar har vi ännu inga, bra tips med bekväma, har ni något prisvärt exempel? Gärna några som inte tar upp mkt plats i bilen. 


    Tältning är inte för alla så jag förstår er som är bekväma och tipsar om stuga. Jag blir dock inte alls avskräckt och är ganska säker på att vår familj kommer gilla camping. Det är ju en personlighetsgrej. Och blir det pannkaka av allt så har vi en timme hem med bilen :). 


    Tack igen för alla peppande kommentarer, vi är så taggade!

  • Andreasvan
    Friger skrev 2024-05-12 18:15:48 följande:

    Bjuder på en bild, hittade en där inte ungarna finns med. Är ensamstående med 3st barn. Fungerar utmärkt. Det är inte kallt eller besvärligt. Just den här semestern regnade det mycket när vi var ute.


    En resa var jag med om att en av balkarna gick sönder på ett annat liknande tält. Men det gick att göra "djungellagning" och lösa det hela. Systemet är sådant att det klarar att en balk går sönder utan att tältet ger vika.


    Det här tältet har 5st rum. Jag reser tältet själv på 10-15 min. Plockar ner det på ungefär samma tid. Det som tar tid är att packa ner prylarna. Allt organiseras i vita plastlådor som syns i bakgrunden.


    Vilket fint tält! Ser hur mysigt ut som helst :).  Vi har ett mindre, men också med luftkanaler. 
  • Andreasvan
    Friger skrev 2024-05-12 18:15:48 följande:

    Bjuder på en bild, hittade en där inte ungarna finns med. Är ensamstående med 3st barn. Fungerar utmärkt. Det är inte kallt eller besvärligt. Just den här semestern regnade det mycket när vi var ute.


    En resa var jag med om att en av balkarna gick sönder på ett annat liknande tält. Men det gick att göra "djungellagning" och lösa det hela. Systemet är sådant att det klarar att en balk går sönder utan att tältet ger vika.


    Det här tältet har 5st rum. Jag reser tältet själv på 10-15 min. Plockar ner det på ungefär samma tid. Det som tar tid är att packa ner prylarna. Allt organiseras i vita plastlådor som syns i bakgrunden.


    Vad är det för tält?
  • Friger
    Andreasvan skrev 2024-05-15 20:05:05 följande:
    Vad är det för tält?
    Outwell Wood Lake 7ATC, 2021 årsmodell. Det var innan inflationen. Ser att det gått upp en del i pris. Jag betalade 24tkr för tältet och 1tkr för underlaget.

    Köp underlag under tältet. Men montera det så att vatten inte rinner in och lägger sig som en pöl. De flesta av snörena brukar jag strunta i. Några enstaka där det behövs.

    Har aldrig haft några problem med kyla på nätterna. Enda gångerna jag kan tänka mig att det blir aktuellt är om du campar uppåt i landet när det är kallt på nätterna även sommartid.
  • Andreasvan
    Friger skrev 2024-05-15 20:30:44 följande:
    Outwell Wood Lake 7ATC, 2021 årsmodell. Det var innan inflationen. Ser att det gått upp en del i pris. Jag betalade 24tkr för tältet och 1tkr för underlaget.

    Köp underlag under tältet. Men montera det så att vatten inte rinner in och lägger sig som en pöl. De flesta av snörena brukar jag strunta i. Några enstaka där det behövs.

    Har aldrig haft några problem med kyla på nätterna. Enda gångerna jag kan tänka mig att det blir aktuellt är om du campar uppåt i landet när det är kallt på nätterna även sommartid.

    Ja men visst, vi har köpt ett footprint som ska funka för detta exakta tält. 


    superfint stort tält! Är själv orolig för att man typ inte ska få plats på tältplatsen om man har ett ubertält, speciellt neråt i Europa där det oftast finns mindre plats än hör (antar jag dock bara?). 

  • Friger
    Andreasvan skrev 2024-05-15 21:06:26 följande:

    Ja men visst, vi har köpt ett footprint som ska funka för detta exakta tält. 


    superfint stort tält! Är själv orolig för att man typ inte ska få plats på tältplatsen om man har ett ubertält, speciellt neråt i Europa där det oftast finns mindre plats än hör (antar jag dock bara?). 


    Ryms en husvagn så ryms tältet. Dvs boka husvagnsplats. Se till att underlaget är gräs. Ej asfalt eller grus.

    Prova några dagar på närmare håll. Märker ni vad som fungerar och inte fungerar för era behov. Innan ni åker långväga.
  • Andreasvan
    Friger skrev 2024-05-15 21:25:01 följande:
    Ryms en husvagn så ryms tältet. Dvs boka husvagnsplats. Se till att underlaget är gräs. Ej asfalt eller grus.

    Prova några dagar på närmare håll. Märker ni vad som fungerar och inte fungerar för era behov. Innan ni åker långväga.
    Första tältningen är en timme hemifrån :). Sedan följer en sommar i Sverige :)). 
  • Friger
    Andreasvan skrev 2024-05-15 21:44:42 följande:
    Första tältningen är en timme hemifrån :). Sedan följer en sommar i Sverige :)). 
    Toppen, då är det ju bara att köpa det ni märker saknas. Sen låta det ligga kvar i packningen.

    Över lag blir det ganska billiga och roliga semestrar när man väl har alla prylar.

    Hoppas att ni får en trevlig semester! :)
  • Anonym (Tältvagn)
    Friger skrev 2024-05-15 21:47:33 följande:
    Toppen, då är det ju bara att köpa det ni märker saknas. Sen låta det ligga kvar i packningen.

    Över lag blir det ganska billiga och roliga semestrar när man väl har alla prylar.

    Hoppas att ni får en trevlig semester! :)
    Bra att förbereda sig men ibland får man kasta sig ut och upptäcka. 
    Att campa i tält är ju rätt primitivt men mysigt.Provkör en sommar och upptäck vad som funkar och vad som saknas helt enkelt.
    Minns en sommar då det var riktigt skitväder och vi satt inne i husvagnen och käkade frukost och tittade på tv.
    Mitt emot var en ensam mamma med tre barn som satt ute i regnet och åt sin frukost.
    All respekt till mamman och barnen - de verkade verkligen trivas trots allt.
    Förmodligen minns de barnen (och mamman) det fortfarande
Svar på tråden Tälta på camping - första gången.