• Tecum

    Eurovision

    Äntligen är spektaklet över och det gick säkerhetsmässigt bra, till medias stora besvikelse. Det hördes tydligt på nyheterna i morse, de hade hoppats på kravaller och våldsamheter.

    Mindre bra gick det för EBU som fick burop och kritik både för att Israel tilläts delta och att Nederländerna diskades. Kulturvärlden är märklig, man talar högt om kvinnors rättigheter och det är en av de sektorer där metoo slog igenom hårdast. Men när en kvinna utsätts för hot och våld av en man är det hans parti man tar...

    Precis som i fjol vann juryns favorit över folkets. Minns inte men jag tror att skillnaden var större i år då Kroatien låg längre ner inför tittarrösterna än vad Finland gjorde i fjol. Faktum är att Schweiz´ skitlåt bara blivit femma om tittarna fått bestämma själva.
    Men intressantast är Israels superhopp, de fick sex(6) gånger så många röster från tittarna än från juryn och hade slutat trea utan juryröster. Ändå var Israels låt en typisk "jurylåt", en stark ballad utan publikfriande aktiviteter på scen. Slutsatsen är given man röstade politiskt. Vänstern är stark inom kulturkretsar i hela Europa och liksom i Sverige har upprop och bojkottkrav stått som spön i backen. Och det sitter ju musikproffs i juryn... Så juryn valde att stödja terrorism medan tittarna avskyr terror och tog Israels parti. Något för politiker att tänka på och ta till sig...

    Måste också nämna Storbritannien som för en gångs skull hade en hyfsad låt. Men bögsex på scenen var för magstarkt för tittarna som nollade dem...

  • Svar på tråden Eurovision
  • Anonym (R)
    linani skrev 2024-05-14 17:21:17 följande:
    Diskvalificerad eftersom han hotade en fotograf backstage.
    Tack för svar!
    Jag googlade och läste lite om det sen. Lite rabalder, tydligen.
  • Anonym (Hey)
    Liza Angela skrev 2024-05-14 16:44:27 följande:

    Men jisses?


    Det är tur att alla har rätt till sin egen smak, och med det sagt så kan inte alla förväntas gilla samma låtar.  Om Kroatiens låt var bra eller kass har ingen av oss rätt att bestämma, för det är tycke och inte fakta.
     


    Fakta är att Kroatien var bidraget som kammade hem flest tittarröster. Att sen juryn tycker annorlunda är inget nytt. Juryn var den som förra året lät Loreen vinna med en (i MITT tycke) skräplåt, trots att publiken ville annat.
     


    Skillnaden i år var att en blind kunde se att juryn röstade taktiskt/politiskt. Schweiz må vara bra men inte SÅ bra. Israel må vara dålig, men inte SÅ dålig. Vad juryns agenda var? Tja, det kan man ju spekulera i? men vissa anledningar känns mer uppenbara än andra, om man säger så. Kalla det konspirationsteori, den som vill.

    Att tittarna skulle rösta taktiskt i sympati med fjolårets Finland? OMG. Av alla (konspirations)teorier så är väl denna den mest sanslösa och komiska jag hört hittills.


    Det är väl en teori som ligger i linje med att årets vinnare skulle vara någon slags politisk aktion för att sympatisera med hbtq + rörelsen. Ja, Kroatien var skitdålig, de fick sympatiröster. Se t.ex. Lordi som vann för några år sen, då sprakade det loss en massa liknande bidrag. Kroatien försökte kopiera finnarnas bidrag och fick sympatier. Fast riktigt crappy.
  • Liza Angela
    Anonym (Hey) skrev 2024-05-14 21:34:02 följande:
    Det är väl en teori som ligger i linje med att årets vinnare skulle vara någon slags politisk aktion för att sympatisera med hbtq + rörelsen. Ja, Kroatien var skitdålig, de fick sympatiröster. Se t.ex. Lordi som vann för några år sen, då sprakade det loss en massa liknande bidrag. Kroatien försökte kopiera finnarnas bidrag och fick sympatier. Fast riktigt crappy.

    Jag dör av garv. Skrattande

  • Anonym (Hey)
    Liza Angela skrev 2024-05-14 23:34:21 följande:

    Jag dör av garv.  // Skrattande


    Kroatien var super-duper-crappy. Inte bara lite crappy.
  • Liza Angela
    Anonym (Hey) skrev 2024-05-15 01:41:30 följande:
    Kroatien var super-duper-crappy. Inte bara lite crappy.
    Du uttrycker dig märkligt. "Kroatien var..." det verkar som att du är någon som sätter definitionen på vad som är bra eller dåligt.

    På vilka grunder anser du dig vara en referensperson?

    "Jag tycker att...." hade väl varit mer korrekt annars.
    "Enligt min smak...." funkar också.
  • Anonym (Kroat)

    Publikens vinnare förlorade mot juryns favorit, 2 år i rad. I båda fall har publikens vinnare fått BETYDLIGT mer folkröster, och i båda fall har den förlorat pga att juryn hade otrolig fokus på en låt och gav den en oproportionerlig försprång.
    Det enda som kan motivera ett sånt system där röster av 150-200 individer väger lika mycket som miljoner andra är om juryn består av experter med hög integritet som inte låter sig påverkas. 
    I år har det visat sig klart och tydligt att de inte alls är oberoende. De var livrädda för att Israel skulle vinna och agerade mot det. Det handlar inte bara om en osannolikt enig stöd för Schweiz låt utan också om löjligt låga poäng för Israel, som raka motsatsen till public vote.

    En jury som är lika politisk som folket har tappat sitt syfte. Ännu värre, i år har det agerat någon slags opposition till folket. Som en självgod bättre vetande elit. 

    Juryn bestämde sig att hellre ännu mer komprommitera sitt rykte (som är skakig sedan förra året) än ta några chanser att Israel vinner. Och det blev en miskalkyl till slut. Israel har iaf inte vunnit folkomröstningen och deras protege lyckades inte ens tränga sig bland de första tre i televoting. 


    De har tappat ansikte för ingenting. Och nej, ett orkestrerat vinst gör inte mycket för ökad acceptans av non binary personer i samhället. Det kan snarare slå tvärtom. 


    That being said, jag tycker också att Nemos låt var bra och att han verkar vara en otroligt sympatisk människa. Han är också offer i det hela, på ett sätt. 

  • Liza Angela
    Anonym (Kroat) skrev 2024-05-15 12:33:35 följande:

    Publikens vinnare förlorade mot juryns favorit, 2 år i rad. I båda fall har publikens vinnare fått BETYDLIGT mer folkröster, och i båda fall har den förlorat pga att juryn hade otrolig fokus på en låt och gav den en oproportionerlig försprång.
    Det enda som kan motivera ett sånt system där röster av 150-200 individer väger lika mycket som miljoner andra är om juryn består av experter med hög integritet som inte låter sig påverkas. 
    I år har det visat sig klart och tydligt att de inte alls är oberoende. De var livrädda för att Israel skulle vinna och agerade mot det. Det handlar inte bara om en osannolikt enig stöd för Schweiz låt utan också om löjligt låga poäng för Israel, som raka motsatsen till public vote.

    En jury som är lika politisk som folket har tappat sitt syfte. Ännu värre, i år har det agerat någon slags opposition till folket. Som en självgod bättre vetande elit. 

    Juryn bestämde sig att hellre ännu mer komprommitera sitt rykte (som är skakig sedan förra året) än ta några chanser att Israel vinner. Och det blev en miskalkyl till slut. Israel har iaf inte vunnit folkomröstningen och deras protege lyckades inte ens tränga sig bland de första tre i televoting. 


    De har tappat ansikte för ingenting. Och nej, ett orkestrerat vinst gör inte mycket för ökad acceptans av non binary personer i samhället. Det kan snarare slå tvärtom. 


    That being said, jag tycker också att Nemos låt var bra och att han verkar vara en otroligt sympatisk människa. Han är också offer i det hela, på ett sätt. 


    AMEN!
  • Anonym (Hey)
    Liza Angela skrev 2024-05-15 09:13:07 följande:
    Du uttrycker dig märkligt. "Kroatien var..." det verkar som att du är någon som sätter definitionen på vad som är bra eller dåligt.

    På vilka grunder anser du dig vara en referensperson?

    "Jag tycker att...." hade väl varit mer korrekt annars.
    "Enligt min smak...." funkar också.

    jaså? Jag trodde jag roade dig? Kroatien var megasuperdåliga, chrinch dåliga. Låter det bättre? 


    sen så verkar det som att icke-binära tydligen behöver vara bättre än alla andra då det förutsätts att de fick segern enbart av sympatier. Har ingen reflekterat över att låten är bra?

  • Egon den stora
    Liza Angela skrev 2024-05-14 17:14:11 följande:

    Hmz, rent sångmässigt så är det svårt att förneka att den israeliska tjejen sopade banan med de flesta av deltagarna. Vilket stödjer min teori om att det inte var musiken eller artisteriet som styrde juryns poängsättning, utan något annat. 

    Men som du själv är lite inne på, så kan ingen veta säkert vad detta var.


    Din landsman och hans låt var kanske inte det bästa bidraget rent musikaliskt. Men han vann folkets röster, för att förlora trofén till politiken. Så snöpligt, och för detta tycker jag som sagt synd om honom. Han blev totalt marginaliserad både under och efter eventet.


    Så gött att han fick det kungliga mottagandet han förtjänade när han kom hem. 


    Ja, på plats gjorde hon en fantastisk insats, trots att vissa svagbegåvade i publiken gjorde allt dom kunde för att förstöra för alla andra som ville lyssna så höll hennes röst hela tiden utan att svaja. Måste varit en enorm psykisk ansträngning.  Att så många jurygrupper gav noll poäng är inte rimligt, utan snarare genomskinligt. 
  • Liza Angela
    Anonym (Hey) skrev 2024-05-15 12:55:24 följande:

    jaså? Jag trodde jag roade dig? Kroatien var megasuperdåliga, chrinch dåliga. Låter det bättre? 


    sen så verkar det som att icke-binära tydligen behöver vara bättre än alla andra då det förutsätts att de fick segern enbart av sympatier. Har ingen reflekterat över att låten är bra?


    Ja, du roar mig väldigt mycket faktiskt. 
  • Anonym (Hey)
    Liza Angela skrev 2024-05-15 13:17:03 följande:
    Ja, du roar mig väldigt mycket faktiskt. 
    Kroatien kanske vi ska döpa om till "crappatien" eller "kro-bajskorv-atien"
  • Liza Angela
    Anonym (Hey) skrev 2024-05-15 13:29:39 följande:
    Kroatien kanske vi ska döpa om till "crappatien" eller "kro-bajskorv-atien"

    SkrattandeSkrattandeSkrattande


    Ja, varför inte. Men när det ska röstas om ditt förslag, försäkra dig om att det är en jury som får fälla avgörandet, inte folkopinionen. 

  • Anonym (Hey)
    Liza Angela skrev 2024-05-15 13:36:18 följande:

    SkrattandeSkrattandeSkrattande


    Ja, varför inte. Men när det ska röstas om ditt förslag, försäkra dig om att det är en jury som får fälla avgörandet, inte folkopinionen. 


    Som förra året menar du?
  • Liza Angela
    Anonym (Hey) skrev 2024-05-15 13:59:47 följande:
    Som förra året menar du?

    Förra året? 


    Jobbade du för avföringsinspirerade namnbyten då också? För vilket land då?

Svar på tråden Eurovision