• Lenis92

    Utomkvedshavandeskap

    lång historia kort.. för ca 8 dagar sedan åkte jag till gynakuten då jag fortsatt haft rosa flytningar efter att vad jag trodde var min mens tog slut. Tog tester som då visade på graviditet, p-hcg togs som låg helt okej i nivå med den veckan vi trodde att jag var i, men på VUL såg man inget foster än däremot att livmodern hade blivit tjockare. uppföljning gjordes varannan dag där de såg att mitt hcg började sjunka, men väldigt långsamt, men de såg fortfarande inte att de satt något. Började under helgen få mer ont och idag på VUL fick jag bekräftat ett utomkvedshavandeskap på min högra äggledare. Då mitt hcg sjunker förs ett PUL-protokoll för att se att det fortsätter sjunka, är dock livrädd för att det ska tvärvända uppåt. Någon som har erfarenhet för ett utomkvedshavandeskap där kroppen tar hand om det själv till slut? enl läkare finns de nämligen fall där det förekommer att trots att de är utomkvedshavandeskap så kan kroppen ta hand om de själv, så länge de håller koll på mina hcg-värden. Mina P-hcg värde idag låg på 127, så inte jätte högt men tillräckligt för att kroppen ska ge gravidsymtom vill jag lova.

  • Svar på tråden Utomkvedshavandeskap
  • Anonym (Ta hand om dig)

    Jag är man. Min fru gick igenom ett utomkvedshavandeskap för ett antal år sen. Hon var 10 minuter ifrån att dö nãr ambulansen kom, så det ãr absolut inget att  ta lättvindigt på. 

    Men om du har läkarkontakt antar jag att de vet vad de gör, men det skulle inte skada att få en second opinion. 

    Lycka till, och om du skulle råka förlora en äggledare i processen så kan jag säga att det funkar bra med en, och vi har fått tre fina barn efter det. 

    Lycka till 

  • Lenis92

    Ser att jag inte kan svara dig personligen, men vad fint att det hemska fick ett lyckligt slut, det ger en lite hopp i det mörka just nu. Håller tummarna att läkarna vet vad gör, nya prover tas imorgon och mina förhoppningar är att det sjunkit mer. Tack för ditt svar 

  • Juliab

    Jag var med om detta tidigare i år. Min kropp tog hand om missfallet spontant i min äggledare. Det gick bra! 


    jag opererades inte. Blev gravid igen två månader senare men det slutade tyvärr också i ett missfall, men den här gången fäste ägget i livmodern vilket I sig var en lättnad. 


    lycka till!! 

  • Lenis92

    Tack för ditt svar juliaab. Hur var dina hcg värde under tiden och hur lång tid tog de? För mina sjönk långsamt först och sen höjdes de lite, sjönk igen och höjdes lite igen. Nu blev jag dessvärre opererad natten till Tisdag ändå pga att jag hade jätte ont, men inget foster eller äggledare togs utan de tömde cystor på vätska som gjorde att jag fick ont. ska tillbaka om nån dag och lämna nytt plasma hcg.. allt känns bara så utdraget och utmattande 

  • Juliab
    Lenis92 skrev 2024-05-23 20:08:29 följande:

    Tack för ditt svar juliaab. Hur var dina hcg värde under tiden och hur lång tid tog de? För mina sjönk långsamt först och sen höjdes de lite, sjönk igen och höjdes lite igen. Nu blev jag dessvärre opererad natten till Tisdag ändå pga att jag hade jätte ont, men inget foster eller äggledare togs utan de tömde cystor på vätska som gjorde att jag fick ont. ska tillbaka om nån dag och lämna nytt plasma hcg.. allt känns bara så utdraget och utmattande 


    Nu minns jag inte siffrorna exakt men jag lämnade plasma HCG under tre veckor och de två sista gångerna var de nere på noll. Minns jag rätt så var de nere på noll efter 2,5 vecka. 


    För mig steg de aldrig utan minskade ganska stadigt. Snabbt i början och sedan lite långsammare. 

  • Lenis92
    Juliab skrev 2024-05-24 09:33:44 följande:

    Nu minns jag inte siffrorna exakt men jag lämnade plasma HCG under tre veckor och de två sista gångerna var de nere på noll. Minns jag rätt så var de nere på noll efter 2,5 vecka. 


    För mig steg de aldrig utan minskade ganska stadigt. Snabbt i början och sedan lite långsammare. 


    Tack för ditt svar :) Ah okej, ja mitt sjönk långsamt i början och steg pyttelite förra veckan. Nu inväntar jag ny provtagning på Måndag igen. Känns ju dock som att om det inte kan sjunka igen om det höjts, men ja jag har ingen aning. Hoppas att allt elände är över snart.
Svar på tråden Utomkvedshavandeskap