• Anonym (TS)

    Ok att fråga min kille om jag kan sova hos mitt ex?

    Rubriken får det nog att låta värre än det är.. Jag är tillsammans (mest särbo just nu) med mitt yngsta barns pappa. Mitt äldre barn (8 år) hade inte träffat sin pappa på flera år förrän häromdagen.


    Det är olika anledningar till det, ska inte gå in på allt här men största anledningen var att hans flickvän som han också har barn med var extremt svartsjuk. Nu har han flyttat till eget och jag hoppas han kan fortsätta träffa vår dotter .. Grejen är bara att han bor väldigt långt bort , i skärgården med dåliga kommunikationer (sista bussen går tidigt) och ingen av oss har bil. När vi var där sa han att vi kan sova där någon gång och dottern vill gärna det.


    Eftersom de knappt känner varandra vet jag inte om hon kan sova där själv än på ett tag.. 


    Så frågan är , skulle det vara jättekonstigt om jag frågade min kille om det skulle vara ok att jag sover där med dottern (självklart inte i samma rum eller säng som mitt ex)? Eller kommer han tro att det kommer hända något? Är det dumt att ens fråga? 


    Det var snart 9 år sen jag och exet gjorde slut (när jag var gravid med vårt barn) och jag och min nuvarande har varit tillsammans i 3,5 år ungefär. 

    Vill gärna höra vad ni tycker.

  • Svar på tråden Ok att fråga min kille om jag kan sova hos mitt ex?
  • Anonym (f)

    Ni måste väl inte ha övernattning direkt?

    Träffas dagtid tills dottern känner att övernattning känns ok. 

    Jag vet att det där brukar bli problematiskt, och då sov jag inte ens med mitt ex, utan bara umgicks med barnen över dagen.

  • Anonym (Kvinna ...)

    Tycker det vore mycket märkligt om pojkvännen inte är okej med det. Om han inte tycker det går bra skulle jag fundera på om ni haft otrohet i ert förhållande och/eller har tillitsproblem?

  • Anonym (Olustigt)

    Jag som kille skulle inte uppskatta det. Även om jag skulle lita på min partner fullt ut skulle det bara kännas olustigt och märkligt... fel helt enkelt. Men det beror såklart helt på vilken relation man har till varandra och hur man fungerar som person.

  • Anonym (Inte fråga)

    Jag tycker inte du ska fråga om det är ok, utan mer prata med din särbo om problematiken och höra hans syn på det hela. Ni måste ju inte övernatta nästa helg direkt utan avvakta och se hur det funkar att umgås på dagtid.

    Sen kan du väl bjuda hem honom så ni kan träffas i ert hem? Han kanske har någon annan som han kan sova hos om det är krångligt att ta sig hem.

  • Anonym (jury)

    Låt bli. Tycker rent allmänt att denne billöse skärgårdsbo inte verkar så förtroendeingivande och om jag var din särbo skulle jag tycka att det var märkligt att umgänget med dottern gick från ingenting under 8 år till er båda övernattande hos honom utan någonting däremellan.

    Om det blev sagt att orsaken till faderns frånvaro under alla dessa år var en extremt svartsjuk fd. flickvän skulle jag nog misstänka att denne hade anledning till att vara det, och så blir det ju inte bättre av att han nyligen valt att flytta ut för sig själv in the middle of nowhere. Verkar som sagt inte som en särskilt förtroendeingivande person som tidigare visat prov på goda fadersegenskaper.

    Kan du inte hyra bil eller fixa annan transport?

  • Anonym (S)

    Ja det vore jättekonstigt och dumt att fråga. Klart dottern inte ska sova där men de måste ju kunna träffas dagtid först. Det kan ta lång tid innan hon känner sig bekväm med övernattningar.

    Varför kan inte pappan besöka er över dagen? Ni kan ju turas om.

  • Anonym (TS)

    Tack för era svar! Jo vi kan försöka träffas dagtid först, på vardagar är det svårt för han jobbar men helger borde ju funka. Och han kan säkert komma till oss också. Kanske vi skulle ses med min kille också om båda är ok med det. 


    Det är inte så att det är livsviktigt att sova där såklart , det var mest för att han föreslog det och dottern ville så tänkte jag på det, tyckte han bodde så fint där ute också. Men som sagt långt ute på vischan.

    Och det stämmer att han inte är så förtroendeingivande och han har verkligen inte varit en bra pappa till vår dotter. Hon var jätteglad nu när de äntligen träffades och det är ju positivt men skulle som sagt inte vilja att hon sov där ensam , speciellt inte när jag inte kan åka dit om det skulle vara något. 

    Och ja hans flickvän har haft anledning att vara svartsjuk, jag vet att han har varit otrogen mot henne. Däremot tycker att hon kunde gjort slut istället för att förbjuda honom från att träffa sitt eget barn. Tycker inte synd om henne överhuvudraget. Men sjävlkart är det hans fel också som inte har sagt ifrån ordentligt. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (jury) skrev 2024-05-17 20:48:53 följande:

    Låt bli. Tycker rent allmänt att denne billöse skärgårdsbo inte verkar så förtroendeingivande och om jag var din särbo skulle jag tycka att det var märkligt att umgänget med dottern gick från ingenting under 8 år till er båda övernattande hos honom utan någonting däremellan.

    Om det blev sagt att orsaken till faderns frånvaro under alla dessa år var en extremt svartsjuk fd. flickvän skulle jag nog misstänka att denne hade anledning till att vara det, och så blir det ju inte bättre av att han nyligen valt att flytta ut för sig själv in the middle of nowhere. Verkar som sagt inte som en särskilt förtroendeingivande person som tidigare visat prov på goda fadersegenskaper.

    Kan du inte hyra bil eller fixa annan transport?


    De har träffats men senast var 3 år sen ungefär.. det är inte så att han har sagt nej men det har varit en del som har kommit emellan , både från mitt håll och hans och han har varit ganska strulig. Dessutom har jag varit rädd för flickvännen som har varit våldsam mot honom.. tänkte ett tag att det kanske är bäst att han inte finns i dotterns liv alls.. det är en lång historia. 

    Och du har rätt i mycket av det du säger. Hon har anledning att vara svartsjuk, vet att han har varit otrogen mot henne , däremot har hon inte haft anledning att förbjuda honom från att träffa sitt barn.. men som sagt är det en lång historia.

    Det är inte livsviktigt att sova där , vi löser det på något sätt och vi kan börja med att de umgås dagtid. Försökte kolla taxi sist vi var där men det verkade lite svårt där ute så fick bli buss.  Och ja du har rätt i att han inte är så förtroendeingivande.. dottern blev väldigt glad när de träffades nu så det var kul iallafall men man får nog ta det lite i taget. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Inte fråga) skrev 2024-05-17 20:38:05 följande:

    Jag tycker inte du ska fråga om det är ok, utan mer prata med din särbo om problematiken och höra hans syn på det hela. Ni måste ju inte övernatta nästa helg direkt utan avvakta och se hur det funkar att umgås på dagtid.

    Sen kan du väl bjuda hem honom så ni kan träffas i ert hem? Han kanske har någon annan som han kan sova hos om det är krångligt att ta sig hem.


    Ja men det låter bra , kan prata om det och se vad han tänker. Vi kan säkert träffas allihop också om båda dom är med på det. 
  • Anonym (Ui)

    Jag tycker inte ens du behöver fråga honom, du informerar honom bara. 

  • Anonym (Lidy)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-17 22:10:47 följande:

    Tack för era svar! Jo vi kan försöka träffas dagtid först, på vardagar är det svårt för han jobbar men helger borde ju funka. Och han kan säkert komma till oss också. Kanske vi skulle ses med min kille också om båda är ok med det. 


    Det är inte så att det är livsviktigt att sova där såklart , det var mest för att han föreslog det och dottern ville så tänkte jag på det, tyckte han bodde så fint där ute också. Men som sagt långt ute på vischan.

    Och det stämmer att han inte är så förtroendeingivande och han har verkligen inte varit en bra pappa till vår dotter. Hon var jätteglad nu när de äntligen träffades och det är ju positivt men skulle som sagt inte vilja att hon sov där ensam , speciellt inte när jag inte kan åka dit om det skulle vara något. 

    Och ja hans flickvän har haft anledning att vara svartsjuk, jag vet att han har varit otrogen mot henne. Däremot tycker att hon kunde gjort slut istället för att förbjuda honom från att träffa sitt eget barn. Tycker inte synd om henne överhuvudraget. Men sjävlkart är det hans fel också som inte har sagt ifrån ordentligt. 


    Fast det är BARA pappans fel att han inte träffat sin dotter. Inte svartsjuka flickvännens. Utan enbart hans fel!

    Jag tycker att du ska vara lite försiktig. Inte åka hem till pappan alls just nu. Utan HAN får anstränga sig, HAN får komma till er, och då inte hem till er utan på neutral mark. Tex någon lekpark. HAN måste visa att HAN vill anstränga sig över att ha kontakt med sin dotter.

    För om ni börjar åka ut dit, sova över mm, han behöver inte jobba på något, då blir det ju jättejobbigt för dottern om/när han försvinner igen.

    Inse att han bara skyller på exet, hans dotter = hans ansvar.  Vad händer när han träffar en ny?
Svar på tråden Ok att fråga min kille om jag kan sova hos mitt ex?