• Anonym (är det rätt?)

    Flytta till kolonistuga+liten lägenhet med tonåring?

    Vi bor i en fyrarumslägenhet med uteplats. Vi trivs jättebra men hyran har gått upp alldeles för mycket. De senaste två åren har vi fått två hyreshöjningar per år och vi vet att det kommer att bli ännu dyrare. Vi måste alltså flytta inom 3 år ungefär. Vi har helt enkelt inte råd att bo kvar, men vi älskar vår trädgård och vi har inte råd att köpa hus.

    Vi vill gärna bo kvar i området, framför allt för vår nu 10-årige sons skull. Vi vill att han ska ha nära till kompisar och till sina fritidsaktiviteter. Vi hade kunnat komma billigare undan genom att flytta till en annan kommun, men det vill vi helst inte, eftersom vi båda jobbar i stan.

    Det finns ett jättefint koloniområde en bit bort, med vatten/avlopp/el och med stugor på 40 kvadratmeter. Många bor i sina stugor från slutet av mars till början av oktober och i princip ser de ut som mindre hus. Vår son kommer att få ett eget rum eller gäststuga, beroende på vad vi hittar.


    På vinterhalvåret kommer vi då att bo i en mindre lägenhet, kanske bara en 2:a. Tanken är då att sonen får sovrummet.


    Nu när han är 10 år, så hade den här lösningen kunnat funka lika bra som någon annan, men när han är 13 och sedan 14, 17, 18? Finns det nackdelar vi inte tänker på?


    Tänker vi helt fel när vi tror att det här är en bra plan? 

  • Svar på tråden Flytta till kolonistuga+liten lägenhet med tonåring?
  • Anonym (Sandra)
    Goneril skrev 2024-05-18 16:35:00 följande:

    Med två löner borde ni klara hyran men det framgår inte om det är netto eller brutto, det som angivits i tråden. Är det netto borde det funka med två löner. Ni har kanske en bil som drar mycket pengar eller något lån? Är det brutto blir det kärvt förstås, och det som förundrar mig i så fall är att hyresvärden har godkänt er som hyresgäster. Här i Göteborg, allmännyttan, får hyran inte uppgå till mer än 1/3 av nettolönen. Själv bor jag i det äldre bostadsbeståndet, centralt, 80 kvadrat, hyra 8.000.- men standarden är inte hög. Nu bor jag här för mig själv och skulle inte för allt i världen vilja bo mindre. Problemet: 30 års kötid, ingen får tillgång till de äldre bostäderna, de är eftertraktade även om det saknas disk-och tvättmaskin. Man kan fixa detta själv för övrigt.                                                                                                                                                                             Extrajobb verkar inte funka för er del, annars är det det första jag tänkte på. Att bo i en tvåa, 3 personer med en toalett är ohållbart, det kommer att bli friktion. Hur gör ni i så fall om ni får nattgäster? Och varför kan ni inte studera? För att ni är i 50-årsåldern? Jag som slutade mitt jobb i Bank och Finans tog en akademisk examen, en till, för att det var kul, var över 70. Så säg inte att det inte går, det gör det, att studera som äldre.


    Skojar du? 3 personer med en toalett är inte ohållbart alls. Vi bor med två barn (8 och 2 år) i en 3:a med en toalett. De flesta 3:or har bara en och många bor med ett eller två barn i en trea. Har bott hos svärmor ett tag pga renovering , då bodde vi fem personer , ibland sex med en toalett. Iförsej en 4,5:a men ganska många nyproduktioner har bara en även om det är större lägenheter.  Det blev iförsej lite jobbigt men tre personer är normalt inga problem och det är helt enkelt så väldigt människor bor. 
    Min sambos kusin t.ex bor just nu med mamma, flickvän och syster i en 3:a med en toalett , mamman sover i vardagsrumme. En annan vän bor med två tonårssöner på samma sätt. 


    Vad lever du i för drömvärld? 

  • Cereal Killer
    Här kostar kolonistugorna omkring en miljon och det är arrende där tillstånd beviljas för 5 år i taget eller något liknande. Bestämmer kommunen att de behöver marken till något annat förlorar man alltså hela insatsen. Jag skulle personligen aldrig köpa en kolonistuga under de förutsättningarna, utan då hellre en sommarstuga längre från stan. I övrigt så ser jag inga fel med att bo som ni tänkt. 
  • Anonym (är det rätt?)
    Räkan77 skrev 2024-05-18 18:27:01 följande:

    Sen undrar jag även om det är brutto eller nettolön? 


    Innan skatt.
    Goneril skrev 2024-05-18 16:35:00 följande:

     Är det brutto blir det kärvt förstås, och det som förundrar mig i så fall är att hyresvärden har godkänt er som hyresgäster. Här i Göteborg, allmännyttan, får hyran inte uppgå till mer än 1/3 av nettolönen. 


    Hyran var inte så hög när vi flyttade in i lägenheten, men på grund av flera faktorer (bland annat att vi hyresgäster stod för både yttre och inre underhåll tidigare, men hyresvärden tar succesivt mer ansvar för dessa bitar och med det följer hyreshöjningar som man inte kan välja bort.)
  • Anonym (Patricia)

    Något annat jag tänker på är om ni kollat upp olika  koloniområden i detalj? Kolonistugor brukar inte finnas till salu i överflöd och knappt ens på öppna marknaden när man önskar utan det brukar i regel vara många års kö på såna . Kommer det ens finnas en verklig stuga att köpa om x år? Hur vet ni det?  Har ni råd med en budgivning? 

    Har ni dessutom kollat upp dessa föreningar så ni inte står med kommunens detaljplan om 5 år och koloniområde ska rivas och bli väg och köpcentrum?  Alternativt att stugorna inte får ägas på mer än x antal år och sen måste säljas vidare? Kollat upp framtida avgiftsökningar i koloniområde ? (Vatten som ska dras om, fiber ska läggas, dras kommunalt avlopp,  vägar ska lagas , sophämtning , etc som kan öka era avgifter ni betalar i föreningen) 

    Vad har ni för garanti för att ni får låna pengar den dagen ni behöver?   Har banken sagt ja? 

    Sen kanske nu får tänka ett varv till på att ha Kolonistuga inte alls är som att ha uteplats. Alls. Ni måste planera er tid och när ni har möjlighet att åka dit. Det kräver planering att ta med saker och mat och viss tid måste ni kanske vara där för att fixa saker samtidigt som ni måste vara i lägenheten och fixa där. Ni har två hem att sköta om och ansvara för samtidigt. Även vintertid. Vissa koloniområden har gemensamt ansvar för skottning tex.  Överlag kommer det bli mycket fokus på logistik fram och tillbska och en hel del tidsåtgång.   

  • Anonym (Hmm)

    Köp en trea istället, bättre lösning för barnet och säkerligen även ekonomiskt.
    Ok att ni har en stor lgh men hyran är ju rent grotesk om det inte är centralt i Malmö.
    Jag bor i radhus med egen tomt för mindre än hälften i kostnad om man ser till bolån.
    Ok, sedan tillkommer el (direktel tyvärr) Vatten o.s.v men inte i närheten av er hyra.
    Är arbetslös och funderat på att sälja och flytta men den enda kostnad som skulle ändras är driften. Månadsavgift på en trea är lika eller högre än vad bolånen är idag.

  • Anonym (Grönska)

    Nä. Behåll er stora lögenhet med uteplats. Ni kan odla där istället för kolonistugan. 

    Kolonistugeområdet finns kvar om ni får bättre råd med både och sen.

    Jag och min man kämpar också, men vi bor i bostadsrätt. Där både räntor och höjd avgift dränerar oss. Vi jobbar heltid. Vi  borde jobba extra men jag behöver återhämtningen.I vår ålder har man jobbat ett antal år samt har hem och ungdomar att hålla reda på. 

    Dessutom har arbetsgivaren påmint mig om att de nya arbetstidsreglerna (EU). Man ska varje vecka ha 36 tim sammanhängande vila. Det ska också vara 11 tim dygnsvila mellan arbetsdagarna i veckan. Nästintill svårt då att ha ett regelbundet extrajobb.

    Men du som jobbar 75% kanske kan klara öka din arbetstid och jobba mertid. Du hade ju ändå tänkt dig en del fix med kolonistuga. Får du mer lön så kan ni lägga det på nuvarande bostadskostnad eller spara pengarna. Det kan bli en kolonistuga sen. Förstår att det skulle vara mysigt ovh ge livskvalitet.

    Så tänker jag..Hoppas ni får till en bra lösning.

  • Kvittning

    Låter som en fantastiskt bra plan. En sak att komma ihåg utifrån trängsel är ju också att ni vuxna kan åka till kolonistugan några timmar oavsett årstid så att sonen kan hänga hemma ifred ensam eller med vänner. Och säkert härligt för er vuxna också.

  • Anonym (Hmm)
    Kvittning skrev 2024-05-18 22:19:35 följande:

    Låter som en fantastiskt bra plan. En sak att komma ihåg utifrån trängsel är ju också att ni vuxna kan åka till kolonistugan några timmar oavsett årstid så att sonen kan hänga hemma ifred ensam eller med vänner. Och säkert härligt för er vuxna också.


    Även mitt i svinkalla vintern? Så att tonåringen ska få vara ifred?
    Låter i mina öron som en riktig skitlösning för både vuxna och barnet.
    Se över alternativ!
  • EnAnonumius
    Goneril skrev 2024-05-18 16:35:00 följande:

                                                                                                                                                                              Extrajobb verkar inte funka för er del, annars är det det första jag tänkte på. Att bo i en tvåa, 3 personer med en toalett är ohållbart, det kommer att bli friktion. Hur gör ni i så fall om ni får nattgäster? Och varför kan ni inte studera? För att ni är i 50-årsåldern? Jag som slutade mitt jobb i Bank och Finans tog en akademisk examen, en till, för att det var kul, var över 70. Så säg inte att det inte går, det gör det, att studera som äldre.


    Vad menar du med att det är ohållbart med tre personer och en toa?

    Jag växter upp på det sättet själv..Vi var tre personer och bodde i en trea med just en toa, funkande riktigt bra. Sällan det var friktioner. Vi hade duschdraperi för badkaret, så om någon badade så drog vi för draperierna så man fick vara i fred i fall någon av de andra familjemedlemmarna behövde gå på toa medan man badade/duschade. Vi hade nattgäster och det löste sig fint ändå fast man hade en toa. Sällan nattgäster måste går på toa samtidigt s.a.s.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Grönska)

    Här i vår förening bor familjer med 2-4 barn som bsra har en toalett. Vi bor lite större och har två toaletter.

    Jag vet att det är en utmaning med en toalett. Men det är så många lägenheter ser ut och det går inte att trolla. Man får leva så ändå.

  • Studentpappa
    EnAnonumius skrev 2024-05-18 22:25:45 följande:
    Vad menar du med att det är ohållbart med tre personer och en toa?

    Jag växter upp på det sättet själv..Vi var tre personer och bodde i en trea med just en toa, funkande riktigt bra. Sällan det var friktioner. Vi hade duschdraperi för badkaret, så om någon badade så drog vi för draperierna så man fick vara i fred i fall någon av de andra familjemedlemmarna behövde gå på toa medan man badade/duschade. Vi hade nattgäster och det löste sig fint ändå fast man hade en toa. Sällan nattgäster måste går på toa samtidigt s.a.s.
    Strypte verkligen farsan en kabel medan du låg i badet? Det hade gett mig men för livet...
    Ride it like you stole it
  • Räkan77

    Vad hindrar din man från att byta jobb till ett mer välbetalt? Att du som är sjukskriven har svårt att få ett nytt jobbkan jag förstå. Men din man skulle på riktigt behöva se över vilka möjligheter han har att yrkesväxla. Om han skaffar ett jobb som ger några tusen mer per månad så borde ni ju kunna bo kvar.

  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Fjäril kär

    Toavanor handlar väl mer om hur man är som person och hur viljan att anpassa sig är.

    Det finns tonåringar som man måste jaga in i duschen med blåslampa och är klart på max 3 minuter. Det finns vuxna som inte klarar av att gå på toa utan mobil, earpods och laddare och är klar efter 50 minuter likväl som tonårssöner som bara måste vaxa benen, duscha och bada tre gånger om dagen och låser dörren så ingen kommer in.

    Alla är olika och bor man trångt är risken större för tjat och friktion givetvis. 

  • Anonym (Hmm)
    Studentpappa skrev 2024-05-18 22:53:21 följande:
    Visserligen men det får du inte skriva på FL..
    Gjorde jag inte heller - bara antydde!
    Upp till dig att tolka innebörden .....
  • Studentpappa
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-18 23:10:28 följande:
    Gjorde jag inte heller - bara antydde!
    Upp till dig att tolka innebörden .....
    Haha, ja det hade nog blivit rätt om inte klockan var slagen..
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Flytta till kolonistuga+liten lägenhet med tonåring?