• Grand

    Invaliditetsersättning från försäkringsbolag

    Hej!

    Jag blev nyligen bedömd till att ha 2% invaliditet i mitt knä. Vad anser ni om detta och vad har ni själva fått?

    Ledbandet gick sönder helt, korsband delvis av, samt en kompressionsskada i skelettet. Rehaben är skött riktigt bra men då korsbandet är så pass skadat att det inte längre har någon funktion (ortopedens egna utlåtande) samt att jag inte kan sitta på huk samt får värk om jag sitter i samma ställning en längre tid. Största problemet är att knät faller bakåt i tid och otid då korsbandet inte längre fyller sin funktion.

    Min tanke är att överklaga då jag hade räknat med att få någonstans mellan 3-5%. Men vad är era tankar och förslag kring det hela. Gärna någon som har erfarenheter av liknande situationer.

  • Svar på tråden Invaliditetsersättning från försäkringsbolag
  • gruvan

    Jag har haft av främre korsbandet i båda knäna och opererat båda. Under operationerna kunde läkaren även se att de inre meniskerna var skadade så pass illa att han fick plocka bort delar motsvarande ca 50% på varje. Första knät tog ett halvår att rehaba och det andra tog ett år. Det har gått 8 och 9 år sedan operationerna och idag har jag inga större problem i vardagen. Jag kan t ex sitta på huk utan problem och promenera på rätt bra. Jag har inlägg i mina skor som är gjutna efter mina fötter och märker direkt om jag går långt utan dem för då får jag ont i knäna. Jag får även ont om jag anstränger mig över en längre tid eller mer intensivt. Har jag ansträngt mig extra mycket, t ex gått mycket i flera dagar, gått mycket i trappor eller branta backar osv kan ena knät vika sig så som du beskriver men det är inte så vanligt. Vid ena operationen kapades även någon nerv som inte fått tillbaka kontakten så jag har ingen känsel längs halva vaden från knät ner till fotknölen. Jag kan inte heller spela fotboll längre och om jag åker skidor har jag knäskydd med stålskenor.

    Jag fick 3% för ena knät och 5% för det andra. Jag hade dock två försäkringar i olika försäkringsbolag (en genom skolan/idrottsklubben och en privat ungdomsföräkring) och det andra försäkringsbolaget gav samma men för motsatt knä. Jag ringde upp båda försäkringsbolagen och berättade det och det slutade med att båda ändrade till 5% invaliditet på båda knäna.

    Vet du varför de har gjort den bedömningen de har gjort? Om jag var du skulle jag börja med att ringa och fråga om det. Var du noga med hur du formulerade dig när du ansökte om invaliditetsersättning och hur ditt liv påverkats av skadan? Bifogade du läkarutlåtanden (t ex det ortopeden sa till dig) och journaler från sjukgymnasten? Överklaga kan du alltid göra. Så länge du orkar. Jag tyckte det tog väldigt mycket energi att söka invaliditetsersättning då inget av mina försäkringsbolag var särskilt hjälpsamma eller samarbetsvilliga. Men det var värt det tillslut!

  • Grand

    För och främst tack för svaret. Och för det andra kan jag bara beklaga att även du råkat ut för svåra knäskador.

    Jag ringde upp försäkringsbolaget och berättade att jag hade för avsikt att överklaga (ompröva deras beslut) och handläggaren gav sin förklaring till varför de tog de beslut de gjorde. Utifrån handläggarens förklaring och den lilla info man fick från invaliditetsbeskedet som kom på posten så har jag nu valt att be om en omprövning.

    Hur man än vrider och vänder på det är 2% för en kombinerad knäskada alldeles för lite. Försäkringbolaget fick ett invaliditetsintyg från min ortoped där det går att läsa att det främre korsbandet inte längre fyller sig funktion samt alla de problem jag har som jag skrev i mitt förra inlägg. Min känsla är att de slentrianmässigt satt en lågt grad bara för att det gick att antyda vissa positiva tendenser i invaliditetsintyget.

    Men jag kommer som sagt skriva in en begäran om omprövning, och ger det inte det resultat jag anser mer riktigt så tar jag det vidare till personförsäkringsnämnden (vilket inte kostar något) och efter det anlitar jag en jurist.

  • Grand

    Någon annan som fått en invaliditetsgradering som vill dela med sig? Antal procent, omfattningen av din skada samt kanske även om du gjorde en omprövning och vilket resultat det gav.

  • Fru Stjärnfall

    Jag fick 2 % först, överklagade och fick då 4 %. Redogjorde för vilka problem jag hade och hänvisade också till någon typ av praxis jag hittade på nätet. Avslitet korsband (opererades), större delen av menisken fick plockas bort.

  • Grand

    Fick besked från försäkringsbolget för några veckor sedan. De valde att höja invaliditetsgraden från 2 till 3%.

    Det ligger mer i linje med vad som kan anses som rimligt. Tror dock att 5% är något man kan få ut om man har tillgång till alla juridiska bitar. Funderar på att be om en omprövning igen och kommer säkert lämna in en sådan den kommande tiden.

  • Staffan84

    Grand hur gick det för dig?fick du någon höjning??Jag har samma besvär som du beskriver och samma försäkring hos folksam genom if Metall,fick 3 % invaliditet 

  • SmokeyGrey

    Drar igång i den här tråden igen?

    Jag var med om en trafikolycka för ca 10 år sedan. Krossade knät ordentligt. Menisk, ledband och hela köret mer eller mindre förstördes. 


    Opererades och hamnade i rullstol i ett halvår, ca 2 år rehab efteråt för att lära mig gå igen. Kan gå normalt idag men allt annat är väldigt svårt. Att stå på knä eller klättra på en stege är bara att glömma. 

    Vid min invaliditetsbedömning fick jag 4%. Vilket i mina ögon är helt sjukt lågt. Även läkaren som gjorde bedömningen förklarade att ben överlag får otroligt låg procent. Han förklarade också att jag hade ?tur? för att jag i min olycka även bröt handen och handleden och att det ger högre procent. Min handled är några grader stelare men inget som märks. Mitt ena lillfinger fungerar fullt normalt men lägger sig över mitt ringfinger när jag knyter näven. Det gav mig 5%.

    Så jag har en total på 9% men, enligt min mening, borde knät vara 8,9% och handen 0,1% men så verkar det inte fungera?

Svar på tråden Invaliditetsersättning från försäkringsbolag