• Anonym (Maktlös)

    Min sambo betalar allt

    Jag har bott ihop med min sambo i 5 år. Jag flyttade in i hans hus två år efter att vi blev tillsamman. När vi blev tillsammans hade jag flera små lån och min ekonomi var ganska ansträng. Under vår tid tillsammans så har jag försökt göra allt för att ordna upp ekonomin genom att ta samlingslån och min sambo var jättesnäll och ställde upp som borgensman åt ett lån. Är väldigt tacksam för det. Under vår tid tillsammans så blev min vuxna dotter sjuk och fick komma och bo hos oss och min andra vuxna dotter separerade och behövde min hjälp ekonomiskt. Det resulterade i att min ekonomi ställdes på kant igen. Jag lånade mycket pengar av min sambo och jag har inte alls kunnat bidra med pengar till vårt mat inköp eller något annat. Efter jag betalt mina lån så har jag ca. 2000 över. Min sambo är fruktansvärt trött på detta med ekonomin och jag med förstås och vårt förhållande är inte alls bra. Vi har kommit ifrån varandra och jag känner att jag är bara en inneboende. Jag känner att han inte tycker om mina döttrar och han visar det tydligt vilket gör att mina döttrar knappt vill vara hos oss. Jag har inget att säga till om hemma varken inköp av mat eller något annat. Tycker han att jag dricker för mycket pepsi eller vill ha ett annat sorts knäckebröd fast det finns annat så köper han inte det. Jag känner mig som ett barn som behöver be om saker. Jag vet inte alls vad jag ska göra.

  • Svar på tråden Min sambo betalar allt
  • Anonym (A)

    Du har varit väldigt ekonomiskt oansvarig.
    Din vuxna dotter som separerade behövde inte lånade pengar från din sambo. Man kan inte hjälpa när man inte har pengar. Hon kunde fått hjälp av samhället.
    Jag tvivlar också på att din sjuka dotter verkligen behövde bo hos er. Har hon flyttat ut nu? Har du slutat ge pengar till separerade dottern? Ålder på barnen?

    Har du inga pengar kan du ju inte be sambon köpa Pepsi eller favoritknäckebrödet när det finns annat. Han är trött på att ge dig sina pengar och att du inte bidrar till försörjningen. Drick vatten och ät det som finns.

    Kanske ni skall vara särbo tills du har fått ordning på din ekonomi. Du kan bo hos någon av döttrarna. 

    Annars bör du visa honom hur du tänkt med avbetalningsplan. Hur skall du bli av med lånen? Har du jobb?

  • SmulanFnulan

    Hade också varit extremt trött på dig om jag blivit utnyttjad likt din sambo blivit. Hade kastat ut dig med huvudet före.

  • Anonym (Maktlös)

    ja jag har haft det ansträngt levt själv med tre döttrar och hankat mig fram i livet. Min dotter lånade inte pengar av min sambo drt skrev jag inte, det var jag dom gjorde det. Jo min dotter brhövde bo hos oss eftersom hon klarade sig inte ekonomisk själv utan jobb och i en depression. Hur ska jag kunna bo hos mina döttrar när en bor hos oss och den andra lever på srbetslöshetskassa nu. Läste du ens mitt inlägg? 

  • SmulanFnulan
    Anonym (Maktlös) skrev 2024-05-12 12:30:47 följande:

    ja jag har haft det ansträngt levt själv med tre döttrar och hankat mig fram i livet. Min dotter lånade inte pengar av min sambo drt skrev jag inte, det var jag dom gjorde det. Jo min dotter brhövde bo hos oss eftersom hon klarade sig inte ekonomisk själv utan jobb och i en depression. Hur ska jag kunna bo hos mina döttrar när en bor hos oss och den andra lever på srbetslöshetskassa nu. Läste du ens mitt inlägg? 


    Indirekt var det ju din sambo som lånade eftersom han tvingades att försörja dig när dina pengar tagit slut.
  • Anonym (Em)

    Betalar dottern som bor hos er för hyra och 
    mat då? Eller försörjer sambon även henne? 

  • Anonym (Mamma)

    Jag förstår att du vill hjälpa dina döttrar men du kan inte stötta dem ekonomiskt.
    jJobbar du, upplever lite att du inte lyckas med ekonomin, även den med en liten inkomst kan leva ett bra liv.

  • Anonym (Elize)

    Dina barn har väl sjukpenning (den sjuka) och a-kassa (den arbetslösa).

    De borde väl klara sig själva, eller ha tillräckligt med pengar för att betala lite hyra och sin egen mat om de bor med er?

  • Anonym (Maktlös)

    Vilka trevliga medmänniskor det finns här inne, Jag skrev att jag försökt göra allt för att lösa min ekonomi men kommer det något emellan så skiter allt sig och man får börja om från början. Skulle jag inte hjälpt mina döttrar utan låtit de bli hemlösa? Jag är inte världens bästa men har verkligen gjort allt i min makt för att ordna upp saker och ting. Mår dåligt för att min sambo blivit drabbad. Ska jag bli utkastad för det?

  • Anonym (F)

    Har du arbete? Kan du jobba mer och få högre inkomst?


    Du måste sätta upp en plan för avbetalnibg av lån, även lån till sambon. 


    Att du ger din dotter pengar påverkar självklart din sambo, du får ännu mindre att bidra med hemma. Pratade du med honom innan du beslutade artige dottern pengar? Det kan ha varit ett godhjärtat bra beslut men att inte ta hänsyn till hur andra påverkad är oansvarigt.

    Din sambo har ledsnat på att stå för så mycket och du måste bli en ekonomiskt självständig person, med de medel och förmågor du har. 

Svar på tråden Min sambo betalar allt