Jag avskyr också detta ifrågasättande om man väljer att avstå från alkoholen
Jag är inte gravid (men hoppas på att bli) och dricker ganska ofta alkohol, dvs nästan varje helg, dock väldigt LITE vid varje tillfälle. Dvs 1-2 glas vin. Mitt problem är att jag redan nu, innan jag ens (om någonsin?) är gravid känner att jag inte kan tacka nej för då VET jag att frågan kommer omedelbart: "Är du gravid?"
Och jag vill INTE ha den frågan. För oavsett vad man svarar så kommer följdfrågor
Och vi har nu försökt i över 4 år och jag vill öht inte diskutera vår fertilitet med kreti och pleti på diverse fester och middagar. Usch, vad less jag blir!
Ex: får frågan: "är du gravid?"
Jag svarar: "nej"
får frågan: "nähä, men ni tänker väl ha barn?"
eller påståendet: "joho, det är du visst"
eller påståendet/frågan: "men ni bör väl ändå skaffa snart, ni är ju så pass gamla"
eller absolut värst frågan: "kan ni inte få barn?"
Jag vill inte alls att frågan om barn ska komma upp... så därför dricker jag mitt vinglas vare sig jag vill eller ej och om jag någonsin blir gravid kommer jag att smussla och låtsas och ljuga och fixa och dona som många andra... tyvärr
För helst skulle jag bara ryta till: "Det angår väl inte dig för-ini-helvete!"
Eller vara riktigt spydig med den bekant som frågar: "nej, jag är inte gravid. Men om jag vore det så lovar jag dig att du är den första jag skulle välja att berätta det för... NOT!"
Men men, som den mes jag är så blir det nog bara i fantastin