X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
jovisst klart man vill "leva" livet innan man får sig en bebis.. Jag tror absolut att man måste ha levt klart innan man planerar sin framtida bebis..Och som du skriver, barn är helt rätt när man är mogen...Men om man känner sig verkligen mogen och absolut inte är en festar "ungdom"/vuxen och tror sig klara av ett barn, ska man tänka då med på att man är för ung ?Det känns bara som att åldern är viktig på mamman nu för tiden...Jag menar klart att man kan vara omogen o vara 30 precis lika mycket som man kan vara supermogen för att var 18-20....Men om man är för ung istället som 14, så hållr jag med om att man är för ung.. 18-20 och fråmåt är itne för ung enligt mig och att man då kan bestämma själv och själv veta om man är mogen/omogen...Känner att jag typ inte får fram det jag vill säga så vet inte hur jag ska förklara i ord, hoppas ni hängde med iallafall
Jag menar inte att man tex måste ha festat av sig, mer att man har levt av sig skaffat sig livserfarenhet och blivit "vuxen".
Att man har bott ensam eller hemifrån, att ha arbetat och kommit in i vuxenvärlden vilket man inte har när man bott hemma hela livet eller inte arbetat.
Sen finns det kanske omogna 30 åringar som planerar barn och inte vet vad det innebär, men dom skulle jag tro är relativt få i alla fall på den kvinnliga fronten
En 30 åring har fått mycket mer livserfarenhet vilket är det som gör att man mognar och man vet oftast vad man ger sig in på.
Hjärnan är inte färdigutvecklad på en människa förrens man är runt 22 år gammal.
Konsekvenstänket är inte helt färdigutvecklat vilket helt naturligt gör att man är mer naiv och omogen före dess.
Därför tror jag man för sin egen skull bör vänta några år och inte ha sån panik att bli förälder
Sen menar jag inte att man måste vara 30 år gammal, själv var jag 26 när jag fick barn och började försöka få det vid 24.
Men det är stor skillnad på att vara 18 och 24
Ungefär lika stor skillnad som att vara 12 och 18 skulle jag tro?
Sen säger jag inte att någon inte ska skaffa barn, bara att ha inte så bråttom och se till att man verkligen vet vad det är man ger sig in på.
Det verkar vara många unga tjejer som inte riktigt har koll på det av naturliga skäl.