Fy vad jag känner igen mig i det du skriver! Jag befinner mig i en snarlik situation. Han har fast jobb, jag vickar inom vården och har ingen aning om vad jag vill göra. Vi bor bra i en trea, har det merän okej ekonomiskt...Egentligen borde detta vara guldläget för oss. Men så börjar man tänka som du säger, vad ska folk tycka? osv.
Jag är själv uppväxt bland akademiker som inte fått barn förräns de är i 30årsåldern, och jag VET att det hade blivit en diskussion om jag skulle bli gravid nu. Det är endast det som får mig att vänta. Det värsta jag kan föreställa mig är att det skulle bli en dramagrej av att jag väntar barn. Det hade varit en trist start på skapandet av ett nytt litet liv.
De andra funderingarna, som krogliv, resande, leva livet osv...Det finns så många oskrivna måsten som man måste ha uppfyllt innan man skaffar barn. I ärlighetens namn, hur många kommer resa jorden runt även om de väntar med barn tills de är 30? Hur många åker i nuläget på spontana parisweekends med partner åtminstone ett par gånger om året? Hur många gör sånt som man "absolut aldrig mer kommer kunna göra om man skaffar barn"? Jag tror inte typen som springer på krogen varje helg är den typen som längtar efter barn...faktiskt. Det är trist med negativitet i skapandet av ett nytt liv. Som om livet är över när man skaffar barn...Herregud, jag tror inte nåt är så utvecklande som föräldraskapet.