Hej!
Jag har precis fått reda på att jag har endometrios, och borde egentligen veta massor om det eftersom jag jobbar inom vården och har jobbat inom gyn, men nu står jag här som ett fån i varje fall.
Jag trodde nämligen att endometrios var något man föddes med, men det har jag uppenbarligen fått om bakfoten eftersom mina besvär började för två år sedan när jag bytte från en p-piller sort till en annan. De enda besvär jag har i nuläget är att jag har en svart blödning innan mensen och att jag verkar ha svårt att bli med barn (om det nu är endo:n det beror på, väntar utredning). Kan det bli värre? Kan endometriosen sprida på sig.
Att jag blöder i samband med sex i anslutning till ägglossningen, har det med endo:n att göra eller är det något annat.
FÖr övrigt har jag inte särskilt mycket smärtor vid men, mer dov molande värk, men jag behöver inte alltid ta värktablett, däremot får jag blodtrycksfall och blir tom i huvet.. mycket funderingar, men den viktigaste frågan är väl , kan det bli värre för mig, kan det sprida på sig?