Hej! Jag vet att det är en hel del text och jag är inte säker med vad jag vill få sagt, men jag måste skriva av mig. Svara gärna om ni har haft liknande problem och vad som blev resultatet av det hela. Tack i förhand.
Jag är en 15-årig tjej som har problem med min mage. Jag fick symptomen i lördagskväll (30/8) och då bara runt naveln och lite högre upp, jag tänkte inte så mycket på det då, utan tänkte att det kanske var magkatarr (har haft det förut). Men dagen efter så klagade jag på att jag hade ont på samma ställe i magen och på högersida, samt att jag hade huvudvärk och mådde jätte illa. Detta höll i sig hela dagen.
Men natten till måndag så sov jag nästan ingenting då jag har så ont. Jag tog en Ipren och först blev det sämre, men sedan släppte smärtan något. Men det blev ett besök till vårdcentralen där de tog stick i fingret. Eftersom jag inte kunde kissa just då så fick jag komma tillbaka dagen efter med ett morgonurin. ”Läkaren” visste inte vad det var och trodde att det kanske var urinvägsinflammation fast jag sa att jag inte ens har ont så långt ner eller när jag kissar. Provet visade också att jag hade rätt. Jag sa sedan att just den morgonen hade magsmärtan förvärras efter jag ätit frukost (innan frukost var det bara illamående, huvudvärken hade helt försvunnit vid det här laget), men då sa hon att det lät som magkatarr och skrev ut Omeprazol. Hon sa också att jag skulle kontakta Kungälvs akutmottagning om smärtan spred sig/blev kraftigare/inte kunde sova på natten.
Tisdag (samma dag som andra besöket) var jag också till skolläkaren där han berättade att jag skulle testa ta tabletterna men att om jag fick värre skulle kontakta Kungälv. Han tyckte också att det var konstigt att jag hade ont högersida om magen, och att det kunde hända att det var blindtarmen, men att jag skulle vänta, kunde jag inte sova på natten så skulle jag åka direkt till akuten.
Onsdag morgon var smärtan inte så farlig och jag gick till skolan, men allt efter att dagen gick så fick jag ondare och ondare och jag fick inte ta någon Ipren. Jag kände bara smärtan runt magsäcken och jag kände igen det från när jag hade magkatarr.
Natten till idag (torsdag) vaknade jag 04.20 och började gråta, jag hade så ont, magsmärtan i överdelen av magen var helt borta, men den i högen precis ovanför höften gjorde så ont. Jag väckte pappa och han sa att vi var tvungna att vänta till 7 tills de öppna (vilket inte stämde). Jag lyckades somna om något, men vaknade vid varje gång jag flyttade mig. När vi var på sjukhuset så fick jag ta kissprov, och massa blodprov. Låg på sjukhuset flera timmar. Läkaren sa att det inte var blindtarmen då jag inget visade på det, men det kunde vara cysta eller kanske äggstock. Jag blev skickad till gynmottagningen och ska dit imorgon. Fick även läkarens nummer som vi ska ringa innan så hon kan meddela gynmottagningen så de inte ignorerar mig. Det låter bra, men jag är så nervös och inte nog med det! Jag fick min mens nu. Alltså av alla dagar? Den var ju försenad, och det var 27 dagen försenad.
Jag har stresspunk som är som bröstsmärtor och min mage är jätte orolig känner jag. Kan det bara vara jag som stressar upp hela min kropp av stress från skola, kompisar, mitt sätt att se mig själv, att jag ska plugga i USA nästa år?