Hej!
I maj förra året gjorde jag ett cellprov där det visade sig att jag hade cellförändringar.
Läkaren i Alingsås tog bort en bit under lokalbedövning. Några veckor senare får jag reda på att det finns kvar förändringar. Läkaren ville inte ta för stor bit eftersom jag fortfarande är så ung (nåja, 31 år) och planerar barn.
Så jag fick en remiss till Sahlgrenska. De ville ta ett nytt prov för att verkligen säkerställa att det fanns kvar något. Innan jag kommer på kontroll upptäcker jag att jag är gravid.
Åker till sjukhuset för kontrollen och berättar samtidigt att jag är gravid. Då säger läkaren att det inte är någon fara. De tar ett nytt prov och håller koll på mig under graviditeten. Operation gör de efter förlossningen.
Jag får missfall i åttonde veckan. Samtidigt får jag reda på att proverna visat att jag har kvar svåra cellförändringar.
Får en operationstid snabbt som sjutton. Läkaren som ska operara mig läxar i stort sett upp mig. Förbjuder mig att bli gravid innan alla förändringar är borta. Varför undrar jag? Han har inget bra och konkret svar på det. Läkarna jag träffat innan honom säger ju att det inte är någon fara, att de bara väntar med op till efteråt.
Jag opereras och han tar bort en ganska stor bit.
Två veckor senare ringer han och säger att det har kommit föroreningar i provet. De kan alltså inte analysera om de har fått bort allt. JÄVLA KLÅPARE!
Han säger att de måste ta ett nytt prov om fyra månader. Detta i samband med vårt bröllop och bröllopsresa. Han säger igen att jag ska undvika att bli gravid. För det kan vara psykiskt jobbigt att veta att man har cellförändringar.
Är det enda anledningen undrar jag? Det finns ju ingen forskning på att det finns ett samband mellan missfall och cellförändringar.
Han säger samtidigt att det är helt upp till mig. Klart som fan att det är. Det är ju inte upp till honom i alla fall. De har ju tagit bort de "akuta" cellförändringarna. Det tar år innan eventuella rester hinner utvecklas till något allvarligt.
Så jag undrar hur ni skulle göra? Ha oskyddat sex och eventuellt bli gravid. Eller vänta?
Jag längtar så efter barn att jag blir galen!