Jag hade hyperemesis i min första graviditet. Blev inlagd på sjukhus 4 gånger med dropp och gick ner drygt 10% i vikt (från min startvikt). Jag blev även mycket depprimerad av att må så dåligt. Illamåendet slutade i vecka 26. Min dotter är nu 2 år och några månader. Nu är jag gravid igen i vecka 22 och har inte mått det minsta illa. Det är helt fantastiskt eftersom jag hade läst att det var 75% sannolikhet att drabbas igen. Jag var fullständigt panikslagen när jag upptäckte att jag var gravid trots att det var planerat. Fick träffa en läkare som skrev ut medicin som jag kunde ha beredd hemma. Jag var inställd på att bli sjuk men har mått prima hela tiden förutom oron i början när jag gick och väntade på att eländet skulle bryta ut. Nu känner jag mig ganska säker på att faran är över.
Jag tror inte det finns något som tyder på att risken minskar om man får barnen tätt. En kollega till mig fick hyperemesis med sitt andra barn men inte med första och hon har tätt mellan sina barn. Det är synd att det inte finns mer forskning om detta. Oavsett vad det beror på så är jag väldigt glad att jag inte fick det en gång till.
Lycka till hur du än gör!