Hej, jag låg inte på gränsen då min diagnos ställdes men i samband med att min hypotyreos upptäcktes läste jag in mig en hel del på sjukdomen och hur man inom sjukvården bedömer och behandlar. Det är ett tag sen nu, men det som var nya rön då borde ju vara välkända fakta idag. Om man har ett TSH på 2 eller strax däröver så kan det betyda att man har subklinisk hypotyreos. Genom att ta uppföljningsprover en eller ett par gånger för att se om TSH stiger kan man se om personen ifråga kommer att insjukna. Även om TSH stiger lite är det inte säkert att T4 sjunker i intervallet mellan 2 och 4 för TSH. Samspelet mellan sköldkörtel och hypofys är en mycket känslig mekanism och en liten stegring i TSH innebär troligtvis att sköldkörteln har problem med att producera tillräckliga mängder av T4 även om nivåerna av T4 inte har sjunkit. Vid ett TSH på 4 eller däröver så bör diagnos ställas. Subklinisk hypotyreos kan hos vissa ge symptom på sjukdomen innan TSH har stigit över gränsvärdet 4. I så fall bör behandling sättas in enligt de "nya" rönen. En del läkare enligt old school har inte alltid uppmärksammat detta (ovilja eller bara okunskap) så då tycker jag att man ska försöka få ett utlåtande av en annan läkare. Att du ska lämna nya prover tyder ju på att din läkare vill göra en en grundlig undersökning och uppföljning och släpper dig troligtvis inte innan han med säkerhet kan säga att än så länge är det ingen fara. Det är ju lika dåligt att ge behandling ifall man inte behöver det som att inte ge behandling trots att man behöver det. Subklinisk hypo är svårbedömt. Bäst är att göra regelbundna kontroller. Sen är ju alla olika, och mår bra vid olika värden på TSH och T4. Har man inte tidigare kollat så vet man ju inte vilket TSH och T4 som man mår bra på.
Lite långt, men hoppas det hjälpte lite. Lycka till och stå på dig

! (Fick jag göra trots att mina värden var käpprakt och skogen)