Jag har haft grava cellförändringar vid 2 tillfällen och har däför genomfört 2 s.k koniseringar med laser, den första April 2007 & den andra dec 2007. Jag fick en bedövningspruta i livmodertappen båda gångerna och ingreppet gick mycket bra.
Jag har gått på regelbundna kontroller var 6.e månad sedan dess fram till nu (feb 2010). Nu blev jag "friskförklarad" och det räcker att jag går och lämnar vanliga cellprov hos barnmorskan vartannat år. Det sägs att när viruset läkt ut så är man resistent (me like)!
Att få hör att man hade grava cellförändringar vid två tillfällen var värre än den kallaste kalldusch. Jag hade inga barn när jag fick beskedet (väntar mitt första nu) och dessutom har jag en autoimmun sjukdom vilket gjorde att virus, infektioner, inflammationer etc. har en benägenhet att stanna kvar i min kropp, pga ett lågt immunförsvar. Oddsen var alltså inte särskílt bra för min del, även om man inte utvecklar limoderhalscancer förrän 10-15 år efter det att en grav cellförändring uppstått (och om man inte har fått någon behandling)
Jag ser det så här: Vad fantastiskt att man kan upptäcka sådant här i tid tack vare cellproven!!!!!! Jag hade hemsk ångest, men den läker ut med tiden och man blir i stället tacksam.
Jag väntar som sagt mitt första barn nu, det som kan ställa till det är att min livmodertapp inte är så stark eftersom den är 1,5 cm kortare än en "normal". Men då slår dom ett band kring tappen för att förstärka området - häftigt!
Tänk inte på döden - tänk på att du har fått en extra chans i livet tack vare att de upptäckte detta nu och kan "åtgärda" det!
Lycka till!
*Styrkekramar* /C