Hej,
Dutt09: Välkommen hit, även om det är fruktansvärt att du, som vi, ska behöva befinna dig här. Jag förlorade min dotter i magen i v.41+5, vilket också upptäcktes på förlossningen efter att jag kom dit i pågeånde värkarbete. När vi ringde på klockan till förlossningsavdelningen trodde jag att jag redan hade upplevt den största smärtan. Vad kunde vara värre än de värkar som hade rivit och slitit i mig hela natten? Nu skulle vi ju få komma in till barnmorskorna som skulle ta bort det som smärtade och gjorde ont. Inte visste vi att det fortfarande, drygt ett år efter att vi tryckte på den där ringklockan, kan göra så obeskrivligt ont att ha fött en vacker flicka...
Nej, man vill inte höra hemma här. Jag läste också denna tråd länge innan jag vågade mig in i den. Jag ville inte identifiera mig med det som skrevs eller med dem som skrev. Vad kunde vi ha gemensamt, förutom att vi har mist våra barn? Så här i efterhand frågar jag mig istället, vad mer behöver jag ha gemensamt med dem som befinner sig här, förutom att vi har mist våra barn? Ingenting. I världen utanför detta Änglarum finns gott om människor som bryr sig om mig, som vill väl, som vill trösta. Men de har inte förlorat sina barn. De kan inte veta att det inte finns någon tröst och finns den så ryms den i att förstå. Det är bara här vi verkligen kan förstå. Så nej, man vill inte höra hemma här. Men man gör det. Kanske upptäcker du samma sak.
Pajasmamman: Det är många som har sagt som du, att min graviditet har gått snabbt. Jag önskar att jag kunde hålla med :) Ibland har jag dock upplevt att tiden har rört sig lite fortare. Täta kontroller har bidragit till det. Den här sista veckan blir nog den långsammaste. Den mest hopplösa och hoppfulla. Hur trivs du som gräsänka? Blir det din tur att åka och roa dig sedan någon gång när mannen har återvänt? Kan och vill du också ta en långhelg och bara få vara du?
Melkers mamma: Ja, den sista tiden av graviditeten är den jobbigaste men jag håller ut och jag ska minsann göra mer än så, har jag gett mig f-n på. Jag ska uppskatta den! Jag är gravid i slutskedet. Jag ska förhoppningsvis få ett barn, en levande liten pojke! Bör jag vara någonting annat än tacksam för det? Nej. Så oron till trots, jag ska njuta av varje rörelse där inifrån. Det är mitt barn som rör sig där. Hans liv har ju redan börjat och han påminner mig ständigt om att han finns där. Bebisar i magen känner säkerligen av en stressad mamma. Jag ska göra allt vad jag kan för att han ska få känna min glädje över att han finns där!
Nimsan: Jag tänker mycket på dig! Idag skiner solen. Kan du känna det? Värmer den dig också? Jag hoppas, hoppas att du hittar en väg tillbaka...
Kramar till er alla!