Vi fick tid till jourcentralen kl 18:20. De hade mycket att göra (surprise!) och vi fick träffa doktorn 18:45. Han kollade öronen, klämde på magen, lyssnade på lungorna, tog en snabbsänka. Sänkan var 150 - ska vara 0 (noll.) Vi fick remiss till barnakuten. 19:41 tog vi nummerlapp på akuten. Kl 20 ca fick vi träffa sköterskan. Hon tog anamnes, tempen, gav febernedsättande, och lotsade in oss på själva akuten. Det fanns inget rum, så vi fick en brits i korridoren först. Rasmus fick en korg med leksaker som han plockade lite med.
Efter ca en kvart fick vi ett rum, och vid 20:45 kom läkaren. Kollade öronen, klämde på magen, lyssnade på lungorna, beställde blodprover. 21:30 kom tjejerna från labbet. Det skulle ta ca en timme att få provsvaren. Under tiden skulle jag försöka locka av Rasmus ett urinprov. Yeah, right... Han fick springa näck, och när det skvalade fick jag fånga det som fångas kunde. Jag fick ca en cm i muggen. Tre minuter senare lyckas Rasmus få tag på muggen och, i färd med att försöka dricka innehållet, så välter han ut allt utom fem droppar eller så på golvet. Han lyckades inte dricka
iaf.
Jag trycker på larmknappen för att någon ska komma och hämta urinprovet. Det tar en KVART!? innan någon kommer. En jävla tur att jag inte höll på att få en hjärtinfarkt.. 22:50 kommer läkaren. Urinstickan var negativ, så ingen UVI
iaf. Blodproverna visar att han har en infektion - vilket snabbsänkan redan hade givit vid handen. Det fanns en liiiiten rodnad i ena örat, det var allt. Vi fick ett e-recept med penicillin, och fick åka hem.
Är hemma 23:15 ca. Nattar Rasmus. Han ska väckas ca kl 2-3 för med febernedsättande. 02:34 vaknar han och skriker. Han skakar i hela kroppen, har feberfrossa och är jätteynklig. 41,1 i feber.. Samtal till 1177, rådfrågar. De ställer sig frågande till varför vi inte fick en första dos penicillin på sjukhuset? Vi ska
iaf duscha eller bada honom i ljummet vatten, och låta honom självtorka. Efter någon timme är han nere på 38,6. På morgonen är han glödhet igen, och kräks ner sig och maken. Nytt samtal till 1177 - klarar han sig till Apoteket har öppnat och jag har hunnit åka och hämta ut penicillinet? Men det skulle gå bra..
Åker till stan, handlar på APoteket. Då har läkaren skrivit ut fel mängd.. *skakar på huvudet* Han ska ha 3x10ml i 7 dagar. Alltså 210ml totalt. Läkaren har skrivit ut en flaska á 125 ml. Damen på Apoteket försökte få tag på vår läkare, NÅGON läkare, men det var ju lönlöst. Till sist kommer hon och en kollega fram till att just Kåvepenin kan man dubbla styrkan och halvera dosen på. Så vi får en 125ml-flaska med dubbla styrkan, och då ska han ha 3x5ml i 7 dagar istället.
Nu har febern gått ner (vi varvar Ipren och Alvedon enligt instruktioner) och penicillinet stannar nere. Låt oss hoppas att det blir bättre snart, för får jag inte sova snart så går jag nog sönder..