X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
Änlamamma: *KRAAAAAAM* En del människor säger korkade saker, i stil med "Men, kan du inte förlåta henne, hon ÄR ju ändå din mamma?" när jag berättar att jag inte har kontakt med min mamma sedan snart 2½ år tillbaka. Jag brukar svara med något i stil med "Jag är ingen dörrmatta - du får inte trampa på mig bara för att vi är släkt." En del människor saknar empati, saknar verkligen empati. Fyra dagar efter att Valdemar, vårt första och hett efterlängtade barn, somnade in på mitt bröst pratade jag med min mor och ville veta varför hon betedde sig som hon gjorde. Då skärpte hon till rösten och sa, ni vet, med sån där såpopera-dramatik i rösten, att "Men snälla <mitt namn>, du MÅSTE förstå, jag HAR. INTE. HAFT. DET. SÅ LÄTT sista tiden!!!" ..Jag la på luren, kommentar var liksom överflödig. Tyvärr tog det ytterligare 1½ år innan jag bröt kontakten för gott. För jag tänkte bara att "tänk vad ledsen hon måste vara om hon inte får träffa sitt barnbarn." Men efter lite funderande kom jag på att "Jag är ingen dörrmatta." Den som trampar på mig är inte värd mitt sällskap. Jag har varit offline i fyra dagar. Förkyld. *snörvlar*
Ursäkta, men du vad ledsamt.
Min mamma låter som en tvilling till din.
Jag grät efteråt och hon frågade mig varför.
Jag svarade att "Mamma, min bäbis har dött."
Varpå hon säger: Men jag då? Jag skulle ju ha blivit mormor."
Man kunde ju tro att hon kunde begripa att det vart mig det drabbade i första hand.
Ska jag gissa på att du aldrig någonsin fått känslomässigt stöd av henne?
(Min mamma saknar empati och kan aldrig leva sig i något. hon har aspergers syndrom.. Jag bryter kontakten litet då och då men det är ju ändå min mamma och jag är god och envis och försöker tills jag blöder att få det att fungera..
Hon lär sig vartefter men det tar tid och sen kommer det nya situationer.
Hon är liksom socialt blind men lär sig vartefter..)
Förstår att det är besvärligt för dig. Om jag utgår från mig själv så blir jag så ofta ledsen och besviken.
Hur mår du nu? Tänker du på henne ofta? Hur var det när du växte upp?