X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
Jag vet att det är en monitor bara, men den togs fram till följd av en missledd läkares diagnos och det finns ingenting som bevisar att det är större chans att rädda bebisen om man har en sådan än om man inte har det. Om bebisen slutat andas till följd av PSD kanske det inte går att återuppliva ändå? Jag vet inte. Jag har i alla fall hört och läst att sådana inte gör någon skillnad.Men om folk blir lugnade av att ha en så är väl det bra. Tycker dock ingen skall klandra sig själv för att denne inte skaffat en monitor och dess bebis sedan dött i PSD. Eftersom inget talar för att det hade gjort någon skillnad. Utom de som säljer såna apparater.
Behöver du bevis på att det är bättre att veta att bebisen slutat andas och kunna hjälpa den direkt istället för att sova vidare medan bebisen dör?
Det är mycket som vi har nytta av som inte uppfanns av helt lysande orsaker. Det vore lite konstigt att förkasta något bara för att situationen som gav idén till produkten kanske inte var identisk med den situation den ska verka i.
Nej, visst kan bebisen dö i alla fall. Men jag tycker det är bättre att jag har chans att ringa 112, och att ge hjärt- lungräddning på min bebis än att vakna sex timmar efter h*n dött och inte veta om jag kunnat göra något eller inte.
Det är absolut ingen som ska klandra sig själv för att de inte skaffat ett andningslarm, och jag har faktiskt inte sett någon som tycker de borde det heller. Däremot verkar det vara väldigt provocerande med folk som skaffar andningslarm. Enklast vore väl om var och en kunde få ta sitt eget beslut utan att skrivas på näsan om hur konstigt och dåligt det är.
Det är knappast konstigt att andningslarm inte rekommenderas av läkare om det inte handlar om prematurer eller andra barn som behöver övervakning av medicinska skäl. Det vore oetiskt att gå ut med en sådan rekommendation eftersom det ändå är en så liten statistisk sannolikhet att ett barn dör i PSD. Men det är ju inte samma sak som att det inte finns en vinst i att kunna ringa efter ambulans direkt när ditt barn upphör att andas.
Dessutom finns det en vinst i att oroliga föräldrar inte springer upp och ner ur sängen för att kolla om bebisen slutat andas. Man har dåligt med sömn i alla fall, så det vore ju bra att kunna sova när bebisen sover.