X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
det sågs ett "hjärtfel" på rutin
Ul nu i fredags. vi beslutade oss för att ta ett FVP. Vi trodde aldrig det skulle visa något dock... :( men trisomi13 , är ingen höjdare tyvärr. Du då hur var det för dig? Jag känner mig elak och kall, vill inte se mitt döda "barn", vill bara gå vidare, och för att göra det vill jag glömma och definitivt inte se på fostret. varför liksom? jag är nog världen sämsta..
Tack för att du delar med dej.
Jag var på ett daterings ultralju d, hade tackat nej till KUBtest men fick göra själva ultrat. Där så dom att det fanns ett sk hygrom runt fostret. En vätska under huden som låg runt hela bebisen kan man säga. Först sa dom att den har en bred nacke, ja ja tänkte jag och sa att då har den väl DS. Det var liksom inget som jag kände någon oro kring där och då. ( Var själv där då vår flicka var sjuk hemma ).
När läkaren kom och började förklara vad hygrom kunde stå för så började jag väll fatta att detta var inget bra. Allt såg så fint ut, hon rörde sej, vinkade, såg perfekt ut förrutom den där vätskan då.
Det här var en fredag. Jag fick komma tillbaka på onsdagen och göra FPV och blev lovade att det skulle ringa på fredag, då kunde man ha svar på trisomi 13,18 och 21. Jag tycktde det var vidrigt att göra provet och jag började dessutom att läcka massor med vatten så dagen efter fick jag åka in och göra ett nytt ultra. Bebisen levde på fint därinne och jag åkte lättad hem.
På fredagen ringde hon min läkare och sa att det såg tyvärr inte bra ut och då förstod jag att det var 13 eller 18 för vi hade sagt redan innan att är det DS så är det inga problem. Så det handlade om 18 och då fanns inget mera att göra.
Jag förstår din känsla och dina tankar kring att inte vilja se. Vi valde att inte göra det då och det ångrar jag. Hon är jättefin på dom kort som jag fått nu i efterhand. Vi fick med oss hand och fotavtryck när allt var över och 2 veckor senare fick jag bilderna av min kurator. Jag har valt att gå till henne för att vi kan inte prata om det här hemma. Vi är så olika i hur vi känner och det mår jag inget bra i.
Hur reagerar era män ?
Vad jag önskar att någon kunde säga att du ska slippa gå igenom det här, men tyvärr så är det nog den ända vägen. Kram