I fredags var jag på efterkontroll, då hade det gått 6 veckor sedan vår vi fick vår ängladotter. Vi var först till genetiska avdelninge, var de egentligen inte kunde säga så mycket, vi visste ju det mesta redan. Vår dotter led av en ovanlig genetisk rubbning, triploidi. Hon hade alltså tre kromosomer i varje kromosompar och hon skulle aldrig ha överlevt. De flesta foster som lider av triploidi bli missfall innan v. 15, jag gick till v.23+ 0 och då slog hennes hjärta normalt ännu. På något sätt känns det hela ändå lättare då vi inte hade något val, hon skulle aldrig ha överlevt.
Efter besöket på genetiska avdelningen blev jag undersökt av en gynekolog och allt verkade ok. Hon rekommenderade att vi väntar ännu 2 månader tills vi försöker igen, helst 6 månader. Dagen efter avbruten graviditet sa läkarn på avdelningen att vi ska vänta 2 månader och att 6 månader är överdrivet lång tid. Så hur ska man veta?
Nu efter kontrollen känns livet lite lättare, som om vi skulle kunna gå vdare med livet. Bara jag skulle få min mens ännu så skulle allt kännas ganska så ok igen.
Stor kram till er alla som hamnar gå igenom detta!!