Hej!
Det där känner jag igen, och det är ingen lätt situation man är i.
Min först födda dotter dog i v.31+4 i mars fast för 2år sedan.
Det var flera vänner till mig som var gravida samtidigt -ungefär samma datum som jag hade bf- samt en som stog mig väldigt nära -min lossas mamma väntade min lillebror. Det var bara 10dagar mellan Bf dagarna.
Men som sagt så dog min dotter 8veckor innan BF och jag verkligen avskydde att se andra gravida. mest jobbigt att se mina nära och kära. Det gjorde så ont. Fruktandsvärt ont. Jag grät massor. Kunde inte titta, ville inte veta av någonting.
Men i den situationen är det nog bäst att faktist säga som det är till den personen, för som jag själv tycker. blir det lättare att säga som det är för lätta sitt hjärta och sen säga hur man vill ha det framöver.
Min väns nyfödda baby kunde jag inte se fören han var ungefär 6månader, då tog jag modet att träffa henne. Men hon visste att jag inte var redo. Jag ville inte höra heller hur det var,vad de gjorde.något. Om jag själv inte frågade.
Min lossas däremot så vågade jag aldrig säga något, vilket jag ångrar idag för det skulle ha blivit så mycket bätter om jag skulle ha sagt hur jag mådde... men varje gång jag såg min lillebror och när han börja växa gjorde det så ont. Jag hade en klump i halsen varje gång..speciellt när de bad mig passa honom någon sek när det skulle göras något snabbt. När han ca 6månader började jag våga titta lite mer -på riktigt- på honom och gav mig själv mål att denna vecka ska jag våga ge han en leksak, nästa hålla hand, nästa gå förbi och titta, och sist- att hålla i honom. Det tog tid men det fick det göra för min egen berabetnings skull!
Nu paddlar jag allt för mycket här, men vad jag vill säga är att jag tycker du borde säga till din vän hur du känner. För det är bättre att säga än hålla det inom sig och det ligger och trycker.
Massa kramar!