Hej Jenny, förstår om du känner dig maktlös, de har ju varit med om det värsta som kan hända, både nu och för 5 år sedan.. Vi förlorade vår lilla flicka i februari (i magen) och mina vänner har tyvärr lyst med sin frånvaro, av rädsla. Av rädsla för att göra fel, säga fel, av rädsla för att se mig gråta och inte veta vad de ska göra. Det värsta i min historia är så klart att vår lilla Cornelia aldrig fick komma till oss levande, men nu när tiden har gått så är det "sveket" från min s k vänner det som känns... Så mina råd är enkla, visa att du finns där, genom sms, kort, kanske ritar dina döttrar teckningar till deras kompis, kanske hittar ni en dikt som ni tycker passar in på deras lilla pojke? Det gör jätteont att ta emot sådana gåvor men när tiden har fått gå lite är det sådant som på något vis värmer. Så småningom kommer din vän att orka ha på telefonen, kanske orkar hon inte svara när du ringer men ge inte upp! Bara vetskapen att du har försökt hjälper i de svåraste stunderna. Då avståndet mellan er är långt så förstår jag att du kanske inte kan åka över för att bara finnas där, men se till att du tar dig tid, kanske efter begravningen (då förväntar omgivningen att man ska gå tillbaka till det normala) men då blir det extra tungt för då finns inga mer praktiska uppgifter för föräldrarna att göra. Gå på promenader, lyssna, våga prata om deras barn. Ingenting som du gör kommer att kunna dämpa deras smärta men i efterhand är det guld värt att ha en vän som har vågat stanna kvar trots att livet gör så förbannat ont ibland! Sänder en tanke till dig men framförallt till dina vänner, kramar från Sanna