thezzan: Det handlar inte om styrka utan om att vi har två val, att leva eller dö. Och det är något som man tidigt måste ta ställning till...
Sedan kan jag säga att tack vare många fina vänner som liksom du, har funnits/finns kring oss, och bär oss när det är som jobbigast, har vi orkat ytterligare lite till.
Från början är det mkt timme för timme, och jag minns första dagarna och veckorna när jag vaknade med tanken : "Åh nej inte ytterligare en dag" och somnade med tanken: " Äntligen är ytterligare en dag över"
Då var det fint att från vänner få sms, kort, korta samtal, mat och värme.
För egen del var det väldigt skönt när mina vänner satt och strök mig över ryggen. Hade så fasligt ont, precis som att all sorg satt där. Och när de strök mig över ryggen så kunde jag slappna av och känna och få gråta ut sorgen.
Ett tips till minnesstunden; kolla vad de gör efteråt. För när den stunden är över behöver man också lite sällskap. Sedan kan det ju så klart vara olika, men jag vet att för vår skull så var det skönt när det fanns kompisar här. Kompisar som också själva satt i vårt vardagsrum medan vi låg och vilade. Skönt att få vara själva och vila men höra hur det pysslades runtomkring. Att känna att de fanns där när vi behövde.
Det låter som du är en fin vän! Och jag blir glad när jag läser dina tankar och funderingar och frågor. Alla behöver vi vänner, men i stunder som dessa behöver vi som drabbats er andra ännu mer, mer än någonsin!