X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
Kattis: Det var en fin begraving, ljus o fin om man nu kan säga så?? Men jag tror du förstår vad jag menar? Det såg ut som axlarna sjönk ner en halvmeter på mina vänner direkt efter... Jag förstår givetvis att det kommer o bli fruktandsvärt jobbigt även efter begravningen men samtidigt så känns det som om det var något slags avslut...?? Kanske för att man nu måste börja "leva" med det?? Eller åtminstone lära sig att leva med det.
TS du verkar vara en fin vän och det var skönt att höra att det blev en fin begravning. Tänkte på det du skrev om att efter begravningen kommer ett avslut och jag ville dela med mig om mina egna erfarenheter . När vår pojke dog gick jag in i autopilot. Jag fixade allt till begravningen, ringde vänner och berättade vad som hänt osv. Efter begravningen hade vi fika och jag höll ett tal till vår pojke och alla klappade mig i ryggen för att jag "klarar detta så bra". När vi kom hem från begravningen gick jag in i en vägg. Vi hade gjort det sista vi kunde för vår pojke, givit honom en vacker begravning, och helt plötsligt slog det mig att han är borta för alltid. Jag bröt helt ihop (är där fortfarande men nu lite bättre) och sorgen tog en helt annan form när jag insåg att han verkligen var död, jag blev så chockad och liten inför livet. Några få vänner snappade upp detta och fanns kvar med samtal, sms och stöd dygnet runt. Andra vänner och familjemedlemmar tyckte att nu när begravningen varit så skulle det värsta vara över och bearbetningen ta över när "chocken lagt sig". Du känner din vän bäst så klart och jag tror att du känner när hon behöver dig... jag tror också du förstår vart jag vill komma med inlägget.
Kram till din vän och till dig (vännerna har det inte heller lätt, jag vet att min bästis gråter varje dag för min pojke).
ps. Önskar att jag fått ett halsband/armband av någon av mina vänner (fick mycket annat dock). Men jag är tacksam att ingen av dem ens täntke tanken på att supa ner mig för att glömma.