X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
Behöver hjälp Har en liten knäpp fråga som gäller stafylokocker när jag nu är gravid, har idag varit på ögonkliniken och fått medicin mot ögoninfektion, läste lite mer om det och kom på att jag var förkyld för ett tag sedan, vad var det för bakterie som ni bar på som förlorade erat barn pga bakterien??? Skulle vilja göra prov så jag inte bär på den bakterien nu. Sen fick jag en ögonsalva som de rekommenderar i bipacksedeln att inte ta då man är gravid för det har påvisats att den kan påverka fostret, jag sa ändå till läkaren att jag var gravid och att vi förlorade våran dotter förra året i V 39, SUCK trött jag blir, ska ringa imorgon och KRÄVA en annan salva. Men snälla ni kan ni hjälpa mig med vad bakterien heter????? Tack på förhand. Kram Ina
Tror att du menar som Lilla Lime skriver (Streptokocker B) GBS.
Streptokocker är inte samma som Stafylokocker.
Symptomen för GBS kan vara många men huvudsakligen är det förvärkar och urinträngningar. 30% av alla bär på bakterien, det finns flera arter och endast ett par av dessa är aggressiva. GBS orsakar ofta tidig vattenavgång ifall behandling ej sätts in vid symptom, en del kan vara symptomfria och ändå få tidig vattenavgång.
GBS upptäckts endast genom odling där man specifikt begär att det odlas för GBS.
Jag själv fick rekommenderad medicin när jag var gravid där det står på bipacksedeln att man ej ska ta vid graviditet, detta är ganska vanligt, fråga doktorn så att du blir lugn.
Be din BM/Läkare att skicka odling för GBS så känner du dig lugn.
Är man bärare finns det behandling, GBS är lätt att behandla med antibiotika.
Du är välkommen att kontakta mig ifall du har fler frågor, inboxa mig ifall du vill ha kontakt.
Den enda anledningen för att jag vet att jag är bärare är att Axel hade den i svalget, örongångar och näsan när han dog. De prover som togs på mig visade negativt, men eftersom jag fick snabbt antibiotika pga lite feber så förklarar det odlingsresultaten eftersom GBS är väldigt lätt att behandla.
Jag är inte ensam här på tråden som har förlorat min lilla pga GBS.
Vet man om att GBS finns och vilka symptomen är och får till odling så är risken väldigt liten för att något ska hända med det lilla livet.
Jag brukar säga kunskap ger makt, jag hade aldrig hört talats om GBS när Axel dog, därför är det så viktigt för mig att informera andra. Sverige är ett u-land när det gäller information om GBS till gravida.
Kramisar.