Det känns helt underbart. Elvira sover bra om nätterna (ca.4-5 timmar i streck) och ökar i vikt stadigt, hon gick upp 250 gram på fyra dagar..lika mkt som hon skulle ha gått upp på tio dagar sa BM.
Hade ju ganska lång förlossning med igångsättning och toklång latensfas (ska vara max 20 timmar..hade min i närmare fem dygn) så jag kom in till spec.mödravården klockan 11 på onsdagen 28/4 och gjorde undersökningar fram till 16,då lades jag in på förlossningen.
Sös har studie för förstagångsföderskor som har lång latensfas så jag blev "lottad" metod, antingen direkt igångsättning eller uppskjuten förlossning ett dygn med morfin. Jag blev igångsatt direkt, fick epidural lagd vid 17-tiden, lyckades sova 4 timmar mellan 01.00 och 5.00. Kroppen jobbade jättemkt men jag kände inte så mycket faktiskt... förrens vid 6-tiden, då hade jag öppnat mig 4 cm, och vid 7-tiden hade jag öppnat mig 10 cm. Så det gick snabbt..! Vid 6-tiden fick jag monstervärkar och vid 8 var det dax att krysta. Efter ca 20 min kommer en läkare in och börjar snacka om sugklocka. Jag hörde det och blev skitsur, men min barnmorska var bra, körde ut läkaren och jag krystade 2 minuter till och lilla Elvira var ute klockan 08.27 den 29/4..