Danaê78 skrev 2010-07-09 22:40:31 följande:
Hej! Jag har precis fått ett plus! Eller, egentligen 2. Jag vågade inte riktigt lita på det första, det känns liksom för bra för att vara sant, ni kanske vet vad jag menar så jag gjorde två. I tisdags morse fick jag i alla fall det första blå plusset. Men jag vet inte riktigt hur jag ska räkna ut BF? Jag tog ut spiral den 2 Juni. Jag fick bara en liten mini-mini-blödning, inte alls en jätteblödning som barnmorskan sade att det var vanligt att man fick efteråt. Jag hade ingen mens när jag hade spiralen, och jag har inte hunnit få någon nu heller... Midsommarafton gjorde jag ett test, men det visade negativt. Det var visserligen ett sånt där billighets-test, så jag vet inte hur tillförlitliga de är? De andra två var apotekets (dyra) test... och de tog jag alltså tisdag 6 juli. Alla graviditetsuträknare utgår ju ifrån sista mensens första dag, men jag har ju inte ens fått någon mens... Hur ska jag då räkna ut BF? Jag vet att jag kommer få svar av barnmorskan på inskrivningen, men det är svårt att vänta. Man är ju lite nyfiken!!! Hoppas att ni har något svar? Kanske någon som har varit med om liknande?
Hejsan.
Jag har precis fått veta att jag är gravid och hittade en sida på n ätet där de räknar ut BF såhär:
Första dagen för sista mensen, MINUS tre månader PLUS 7 dagar.
Dvs om du tex hade sista mensens första dag så som jag så blir det såhär:
25/6 2010
MINUS 3 mån
= 25 Mars
PLUS 7 dagar
= 31 Mars
Då är alltså BF den 31 Mars
Sedan vet man ju aldrig exakt, inte ens på UL kan man sääga exakt, men det är relativt nära för att man ska kunna få en uppfattning iaf =)
Grattis till graviditeten och lycka till!