Den är egentligen inte särskilt positiv, mest överlevande
Igår var vi (trots hällregnet som var här) iväg och kollade på nya utemöbler. De vi har har vi fått av svärföräldrarna som köpte dem någon gång under åttiotalet, vita trämöbler, ommålade en gång tidigare, minst. Och efter tre säsonger här hemma så har de gjort sitt! Men vi känner att utemöbler är så dyrt så vi har sparat dem av ekonomiska skäl, men nu har de verkligen gjort sitt... Förra sommaren var på gränsen till obehaglig, färgen har släppt både här och där och de är vingliga och ja, ni vet nog hur gamla trämöbler blir... Så igår skulle vi försöka hitta nya, men det var fan inte enkelt!!!! Vi vill inte lägga en hel förmögenhet på möbler, men vi vill ju inte ha jysks billigaste plaststolar heller, de är liksom inget vidare bekväma och så där (inget ont mot de som har såna, men jag vill verkligen inte ha såna på min fina uteplats!). Vi hittade dock snygga stolar på Jysk för 350 kr styck (de som var längst bak i reklambladet, med bord för 2000 kr), utan dyna, och de behöver en tunn dyna. Vi funderade på det där "setet" först, men insåg när vi kollade på det att det är ett glasbord och hur praktiskt är det att ha utomhus? Inte alls... Det blir skitfult efter bara några dagar. Och kräver ständig avtorkning. INTE min grej!
Vi hittade inget bord, alla var antingen träfärgat trä eller glas. Jag kan tycka att träfärgat trä är snyggt men inte gubben.... Jo, vi hittade ett på Rusta, ett svart plastbord i träimitation, det var riktigt snyggt, men bara bordet kostade 2195 kr...!

Med stolar till kostade det 3595 eller något sådant, kanske 3995 kr. Men det var rottingstolar, och dem kan man inte ha ståendes utomhus hela sommaren utan tak över... Så det vill vi inte ha.
Vi kan ju köpa det snygga bordet på Rusta, de snygga och bekväma stolarna på Jysk och sen några tunna dynor till också. Men då landar summan på närmare 4000 kr... Lite väl saftigt... Så det fick vara, det är ju inte sommar ännu.
Men när vi var på Fultema fick jag en snilleblixt. Vi renoverar vardagsrummet istället!!!!!

Ena halvan alltså, den delen som är tv-rum. Vårt vardagsrum är ett långt rum med dörr i mitten så det är uppdelat i tv-del och allrumsdel (dator, matbord, garderob och byrå står i den delen, samt att altandörren är där också).
Just nu är det blå-melerat i olika blå nyanser upp till strax under mitten av väggen, där är det en bård med den blå från väggen, ful ljusblå-grå färg samt något blom-bladmönster i någon ful gul-grön-grå färg, sen ovanför det är det solgult, lite melerat det också. ASFULT KAN JAG LOVA!!!!!!! Det är inte vi som valt det här!!!!!!!!!!! Måste bara påpeka det.

Det är den förra husägaren som antagligen var patriot eller något. Det är verkligen fult! Det finns inte heller några gardiner eller dukar som kan matcha dessa färger, inte för att jag har brytt mig om det för jag har köpt gardiner som jag gillar oavsett det matchar eller inte just för att den hemska tapeten är så pass ful...

Vi har skullat måla om här jättelänge, vi bytte fönstrena förra våren och sen dess har vi haft tapetlöst ovanför alla fönster, så nu är det dags!

Så vi åkte vidare till Eko och inhandlade strukturtapet (fiskben, me don't like men gubben ville ha fiskben), klister och en härlig cremegul färg. Jag vill ha nougat, men det kan bli lite för mörkt samt att gubben HATAR brunt. Jag älskar brunt. Men man får ju komma överrens, så då stod det mellan äggskal (någon obestämd grå-vit-gul färg) men den kunde bli för deppig, alltså grå-aktig, och cremegul (ljust ljust ljust gul, fast inte åt det vita utan mer åt det gula, varmt gul, inte kallt gul) och då valde gubben cremegult.
Igår skruvade jag ner allt från väggarna (åh, hela 2 väggar! för den tredje där tvn står ska tapetseras som fond-vägg, när jag hittat en snygg tapet) och spacklade igen hål. Idag ska jag tömma bokhyllan och flytta möblerna. För när gubben kommer hem ska jag jaga honom tills han tapetserar!

För så fort det är gjort kan jag ju börja måla och desto fortare blir det klart!
Och så ska jag räkna matte också, tenta på torsdag... Tänkte att jag räknar matte och när hjärnan lägger av så tömmer jag bokhyllan
Glad påsk till er alla!!!