X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
Jag är här och smyger och planerar en liten :) Men det ligger också på planerar-stadiet då vi inte börjat försöka än.. Jag har haft typ 1 diabetes i nästan 10 år och kämpar på med mitt hba1c som varit katastrof fram tills för ett halvår sedan.. Då låg det över 10% men nu har det gått ner till 7,4% och om bara några timmar ska jag till sjukhuset för att ta ett nytt! Är jättenervös eftersom det känns som om sockret bara hoppar hit och dit fast jag är jättenoga med tider, mat och att försöka ta rätt doser :( Jag har pump men tycker ändå att det är svårt och oberäkneligt!
Planen är att få hba1c under 7% och att då ta ut p-staven och börja försöka så smått.. Jag började äta folsyra för ungefär en månad sen i förebyggande syfte också..
Hur tänker ni kring babyverkstad och hba1c? Var går gränsen för att det ska vara okej att börja försöka tex? Vad har ni för hba1c idag?
Ja de verka som att de inte spelar roll hur länge man än haft diabetes. Man lär sig alltid nagot nytt, eller sa kan man fortfarande inte fa koll pa sockret eller sa vet man inte vart felet ligger om de är högt/lagt o.sv Haft diabetes sen 92 sa har ett ar pa nacken jag med. Men nej inte sa mykt bättre koll pa vart felet kan ligga..Tror kanske jag inte ska ha lantus att de är de som är felet för mig iaf. Jag är ocksa noga med tider med maltiderna och rör pa mig mykt (inte för mykt).
Min diab.läkare sa att de är ok om de ligger mellan 5-7 om man försöker bli gravid. Ligger de t.ex pa 8,7 sa ska tydligen ÄL utebli eller inte vara helt ok!! Sa visst gäller de att planera och försöka fa ner till ett fint hba1c.
Jag hade 7,6 när vi började barnverkstan men nu ligger de pa 6,3. Har tagit ett nytt jag med och far svar pa mandag vad de ligger pa :) spännande!
Jättebra att du tar folsyra de ska man tydligen börja med 4-6 manader innan man försöker bli gravid. Är inte daligt om man börjar kanske 2-3 manader innan heller :P lycka till nu med planerandet