ViSkaBliTre skrev 2010-09-23 13:19:41 följande:
Fossing skrev 2010-09-21 19:11:10 följande:
VSBT
Men herregud hjärtat!
Är utredningsläkaren inom landstinget? Cura är privat eller?
Hur kan man vara så inkompetent. Fick ni någon förklaring eller iaf ursäkt för hennes tjänstefel?
Är väldigt dålig på hur IVF går till, du får gärna berätta hur det kommer gå till om du orkar med det.
Förstår verkligen att du tagit en FL paus, kramar i massor

Lite ego:
Går framåt här även om det är med stor oro. Går på täta kontroller både hos spec-MVC och ultraljudsläkaren.
Lilla grynet fick en uppskattad vikt på 1244gr förra veckan vilket är ungefär i samma vecka Mira föddes och vägde 690gr, nu förstår man på ett annat sett hur fel det var då

.
Imorgon fyller Thea 4år och längtar mycket efter bebisen även om ser sig själv som storasyster redan fast lillasyster är i himlen.
Åh bästa Fossing! Vad jag har saknat dig!

Utredningen gjordes privat, men hon hade avtal med landstinget så högkostnadskort osv gällde.
IVF-kliniken CURA är privat.. och ofantligt mycket mer kunniga tydligen! Så j**la dumt att man inte vet sånt innan!
Nä vi har inte pratat med utredningsläkaren som tolkade proven fel. Vi hämtade ut resultaten sen gick vi vidare till CURA, så vi har inte fått nån förklaring eller ursäkt eller något. Men jag orkar inte heller ta i det just nu.. känns som jag måste fokusera på att försöka må bra och inte strida just nu

.
För att göra ett försök att förklara detta så enkelt som möjligt så kommer jag att:
1.
Börja spraya med Suprecur dag 21 i cykeln. Detta gör det lättare att styra behandlingen och enklare att fastslå exakt tidpunkt för ägguttagningen. Hormonets effekt upphör så fort man slutar att ta det. Man sätts i klimakteriet typ..
-2.
sen när min mens har kommit (den ska komma som vanligt änen om jag sprayar just nu), så ska jag börja med sprutor. Ska spruta in hormonstimulerande medel för att äggstockarna ska bilda så många ägg som möjligt.
- 3.
När äggen blivit tillräckligt stora (ca 18 mm tror jag det är) så får jag ta en ägglossningspruta, som gör att äggen mognar (Brukar vara typ 2 veckor efter mens som vanligt) 35 timmar efter denna spruta så görs äggplock. Då sövs jag ner o så plockar de ut alla äggen. Vilket i snitt brukar bli ca 7 st.. men alla olika antal förekommer. Samma dag får sambon lämna spermaprov, hans simmare får genomgå swim-up så de kan plocka ut de bästa simmarna. Vid "vanlig" ivf så sätter man sen till ett gäng spermier till äggen som plockats ut så de själva befruktar äggen, men då sambons prov inte var så bra så kommer vi göra ICSI (mikroinjektion). Då sprutar man in en enskild simmare i varje ägg och hjälper dem på traven ytterligare.
- 4.
2-5 dagar efter äggplock görs återförande av befruktat ägg (Även kallar ET, EggTransfer). De har då valt ut det ägget som har delat sig bäst och ser ut att ha störst chans att klara sig. Vid detta behöver man inte sövas, utan man sätter tillbaka ägget i livmodern under ett vanligt gyn-besök.
- 5.
efter ET håller man tummarna hårt att ägget fäster i livmodern!!! Jag kommer även ta progesteron under ca 14 dagar tror jag det var, för att gynna att livmorden växer sig tjock o underlätta vidhäftningen.
- 6.
3 veckor efter ET så får man göra ett vanligt graviditetstest och hoppas på att få se ett fint plus!!
Just nu är jag på steg 1 och har sprayat i snart 5 dagar och väntar på att mensen ska komma.. enligt min "normala" cykel borde den komma idag. Men enligt vad jag har höst så är det vanligt att den blir sen, vilket kansek inte är så konstigt med tanke på vad man sprutar i sig!

Oj! Tack för att du förklarade. Verkar som ni hamnat rätt nu. Bekostar ni detta själva?
Stora tjejen hade en jättebra dag igår och vi laddar nu om inför söndagens invasion av kortare gäster. Vem uppfann barnkalas
Nästa besök hos läkaren är 8/10 (ca tre veckor mellan besöken) och BM på tisdag. Känns som vi är på sjukhuset väldigt mycket men så tacksam för den hjälp vi får.