X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
Oj jag har ju helt glömt att updatera.
Vi fick vår "lilla" dotter Embla den 29 oktober, på den dagen jag sagt hela tiden att jag skulle föda.. eller ja hela tiden och hela tiden men när jag argumenterade för vad barnet skulle heta om det blev en tjej sa jag att jag skulle gå över tiden och föda den 29 oktober på Violas namnsdag och då skulle det vara ödet att hon skulle få heta det, men M vägrade ändå när hon kom den 29 så hon fick Viola i andra namn =)
Slänger in förlossningen =)
Vattnet hade gått flera dagar tidigare (på onsdagen) men jag trodde jag hade kissat på mig och på fredagsmorgonen kom det ännu mer på samma sätt så då ringde jag in och fick komma på kontroll.
Hade inga värkar när vi var inne mellan 9:30-12 utan åkte hem med vetskapen att de skulle sätta igång mig nästa morgon.
Vid ett tiden kom värkarna och var ganska intensiva men korta, ringde in och fick höra att förlossningen inte börjat än då jag just hade haft en paus på tio minuter, gick in i duschen där jag stod på alla fyra och grät lite och tyckte synd om mig själv för att det gjorde ont.
Efter det kom det två värkar som varade i nästan två minuter men intervallet mellan dem var 7 minuter så jag var helt inne på att det fortfarande inte var dags.
Vid tre-fyra hade jag 1,5 minuter mellan värkarna men de var så korta (30 sek) att jag fortfarande var inne på förlossningen inte var etablerad för överallt får man veta att de ska vara 60-90 sekunder.
I alla fall ringde min mamma som jobbar på barnmedicin och som varit inne på förlossningen och praktisera alldeles nyligen och sa åt M att nu fick vi faktiskt åka in för jag skulle föda, jag blev sur för det skulle jag inte alls det var ju första gången och värkarna var så korta.
M ringde förlossningen och nu var vi välkomna in, bilfärden var ett rent helvete, kunde inte gå in till förlossningen utan fick stanna jätte ofta och hängde mot träd, M och allt annat jag kunde komma åt medan jag flåsade.
18:15 kom vi in på ett intagningsrum, ber om ursäkt för att jag är så dålig på smärta och är helt övertygad om att jag ska få en sovdos och åka hem.
Värkvisaren på CTG-apparaten går upp till hundra vid värkarna och jag blir irriterad på M när han ska vara snäll och säga att en värk var på väg att mattas ut.
En barnmorska kollar min tapp och meddelar att nej jag är inte dålig på smärta jag har jobbat mig igenom 7-8 centimetrar så jag ska få flytta in på en förlossningssal direkt.
Barnmorskan säger att jag kan räkna med att det är helt öppet om tre timmar, men det var snarare 1,5 timme.
Fick kvaddlar för ryggen och helvete vilket himelrike jag hamnade i!
Innan hade jag så ont att hela underkroppen skakade sen satt jag över en stol och andades lustgas och varvade med att få ligga och vila.
Runt 21:15 började krystvärkarna komma igång och barnmorskan lovade mig en liten hårig bäbis, 21:30 var det byte och nästa barnmorska kom in och sa att det var dags att börja krysta och sen säger hon "Det är en stor hårig en" Say what?? jag skulle ju få en liten hårig en!!
Och rätt hade hon 22:45 kom det en riktig heffaklump på 4185gram och 55cm lång, inte enormt stor men tillräckligt.
Hade tur eftersom krystningarna gick jätte fort utan det tog en timme ungefär och därför sprack jag inte särskilt mycket.
Är så himla nöjd med hur min förlossning gick, skulle vilja göra om den flera gånger om =)
Det är så fantastiskt hur livet ändrar sig när ens lilla skatt äntligen har kommit, idag är hon tio dagar och har varit ute och handlat farsdagpresent åt pappa, ett armband där det ska graveras in hennes namn och födelsedag =)
Det låter helt underbart!! Jättegrattis till din lilla tjej och vilket fint namn!!