ojoj, dar kapades HELA mitt inlagg!... Ok... pa't igen...
Vi skulle vilja prova på att bo i Sverige och känner att nu är rätt tid för det eftersom jag ar mammaledig (=slutat jobba), min man vill byta jobb och vi anda maste hitta nytt boende iom att var dotter borjar narma sig aret.
Det ar lite svart att veta var man ska borja bara. Min man har egentligen goda forutsattningar - som jurist - att hitta jobb i Sverige och Europa. Men tycks falla framstupa pga att han inte kan svenska. Sa vi har kollat in lite pa studier och funderar pa om han ska studera i ett ar och samtidigt lara sig det svenska spraket. Dar laser vi pa migrationsverkets hemsida att han studerar under samma forutsattningar som jag (gratis), nagon som vet av erfarenhet?
Pa samma sida laser vi om uppehallskortet som tycks vara bade gratis och kan ansokas om i "forebyggande syfte", ar det sa? Sa funkar det ju inte har i USA... Igen, nagon som vet av erfarenhet?
Om ni har nagra tips, ideer, osv som har gjort detta tidigare eller bara vet anda, dela garna med er. Det ar som sagt lite oovergripande och svart att veta vart man ska/bor borja!...