Meria skrev 2009-05-24 14:41:39 följande:
Grattis till era bra resultat! Jag sitter fast vid 69.5 ungefär, varit där i 2-3 veckor nu. Jimmie här hemma pratar på att han också gärna vill bli av med lite kilon han "sympati lagt på sig" för mig Vi letade runt lite och hittade "lchf"-metoden, nån som testat den eller hört nåt? Tyckte den lät smidigast med att lägga om kosten ytterligare men ändå inte blir till besvär när Loke fortfarande ska äta som vanligt. Bara utesluta pastan och potatisen om man har det till...
Strikt lchf innebär tyvärr lite mer än att bara utesluta pasta och potatis, och jag tycker ärligt talat inte att det är en metod som verkar passa någon som ingår i en barnfamilj.
Det vi kör (och som jag tror är enklare och mer hållbart) är att äta mindre och bättre kolhydrater, dvs äta mat med lågt GI-värde. Om man vill kan man äta ganska lite kolhydrater eller göra som vi, äta kolhydrater med i största möjliga utsträckning välja långsamma kolhydrater.
En nackdel med lchf är att om du en dag äter för mycket kolhydrater så ställer kroppen om sig igen, och du måste "börja om", ungefär som när du fastar och kommer in i ketos.
Min kompis som äter enligt lchf talade om för mig att jag lika gärna kunde äta en chokladkaka till frukost om jag åt havregrynsgröt. Helt idiotiskt, enligt mig, och jag tycker att det visar lite på hur vissa som äter enligt lchf helt tappar greppet och tror att man enbart kan må bra om man inte äter kolhydrater. Nu gäller detta såklart inte alla, med många jag känner som äter enligt lchf.