mama cherry skrev 2009-05-15 19:32:03 följande:
Ja knepigt håller jag med om att det är ;) Glutenprover togs samtidigt som laktos. Visade inget där heller... Misstänkte det eftersom vi har det i släkten plus att han hade vissa symtom som passade in. Men han har ju som sagt blivit bättre nu när vi infört laktosfritt, får se hur det blir sen när vi börjar provocera. Läkarn trodde ju att han hade blivit överkänslig i samband med magsjukan, så jag hoppas det ska läka ut så han kan äta vanlig kost igen.
Jag kom ju på att jag var laktosintolerant i januari. Min mage kraschade totalt efter influensa, magsjuka mm. Jag blev bättre på laktosfritt men inte helt bra. Har även haft en massa andra konstiga symtom som ledvärk och en fruktansvärd klåda, utslag osv.
Sen när de kollade så visade det sig att jag hade för högt värde på glutenprovet och hudläkaren sa att min klåda var typisk för hudceliaki. Men jag hade inte jätte höga värden på glutentestet och en släkting till mig har samma sjukdom och det var samma där, hon hade inte heller jätte problem med magen eller skyhöga glutenprovsvärden och så blir han inte bättre tycker jag att ni ska kolla igen!
Det finns barn som inte har förhöjda värden på gluten men får det konstaterat genom gastroskopi också.
Har han klåda, några blåsor eller liknande?
Får han ont i magen? Eller har han några andra symptom, eller vad menar du med att han inte är riktigt bra?
Jag kliade mig som mest i nacken, undersidan rumpan och på alla ledfästen, som knogar, armbågar osv och det är även där man brukar få blåsliknande utslag.
Fick som mest ont i magen efter jag hade ätit pasta av durumvete. Smörgås mm gick bättre.
Sen kan det ju var någon annan allergi eller liknande han har också. Eller också är det ingenting...
Men gå på din instinkt skulle jag vilja råda till. Mammor käner sina barn bäst.