Älskande längtande:
Måste först säga att jag är väldigt förvirrad själv, tycker det är otroligt jobbigt. Känns som att det tar ganska lång tid tills man faktiskt har koll på vad man får äta och inte, har råkat gjort någon miss och sedan upptäckt att vissa råvaror jag trott var bra är lite sämre, men nu är jag rätt stenhård. Har inte gått ner ett enda kilo än och jag är inne på dag 10 på rivstarten, har nog minskat i mått dock, men det känns ändå tungt.
Jag håller mig borta ifrån allt bröd i huvudtaget! Samma sak gäller frukt, bättre att köra på bär istället. En apelsin t.ex. innehåller ca 10,80g/100g kolisar, päron ligger på 11g. Hallon är bäst av bären, helst färska som ligger på 4,10. Frysta på: 5,40.
Men såklart osockrade.
Rotfrukter är sämre det också, det sägs väl att man ska hålla sig till de grönsaker som växer ovanpå jorden (vilka nu det kan vara? :P Men tomat, gurka,paprika mm). Tror rotfrukterna har ganska lågt gi i sig men när man kokar dem blir det betydligt högre. Rätta mig någon om jag har fel :)
Havre har också visat sig få högre gi när det kokas (suck).
Jag har fått lagt om min frukost lite nu under de 10 dagar jag hållt på, en frukost med ägg (i vilken form som helst) och bacon är ju den optimala rivstartsfrukosten som inte innehåller några kolhydrater. Har börjat köra på det nu fastän det tar emot lite.
Turkisk yoghurt funkar bra, samma sak med grädde, de innehåller 3g resp 3,5g kolisar. Kan även tipsa om Creme Bonjour cuisine som bara innehåller 2g kolisar. Jag har fått den uppfattningen att ju fetare produkter du väljer dessto mindre kolhydrater innehåller dem, men det kanske bara är en tillfällighet, vad vet jag :P
Som sagt jag är ny på det här men jag kan ju bara hoppas att jag några rätt så här långt :P
Så här kan en dag se ut för mig:
Frukost: 1 ägg och 3-4 skivor bacon.
Mellanmål: Torkade pumpafrön (en handfull)
Lunch: Kycklingfilé med lite sås och grönsallad, tomat och en bit gurka.
Mellanmål: ca 10-12 oliver
Middag: Laxfilé med fetaost, grönsallad som lunchen.
Tips: ägg är alltid bra som mellanmål. halloumi är en god ost som jag gärna kombinerar med min lunch el middag och innehåller 0 kolisar. Keso är proteinrikt och lite med kolisar, funkar bra som mellanmål tillsammans med kanske lite rökt skinka/kalkon. Smart är att blanda i lite krossade linfrön i keson (det håller magen i trim). Drick vatten!!! det renar kroppen, själv blir det runt 3 liter/dag, bär med dig en vattenflaska var du än går!
Detta vart långt... sorry :S haha. Mammaledig och lite att göra :P