Barn växer ju också med uppgiften. Mina barn har själva korsat en lite större väg (huvudled genom bostadsområde som går precis utanför vårt hus) sedan 5-6-årsåldern för att kunna ta sig till kompisar. Jag har känt mig helt lugn i och med att jag vet att de är jätteduktiga på att varna gästande barn för vår farliga väg, och berättat att man inte får leka i närheten av den och att man måste se sig jättenoga för om man ska gå över. Nioåringen går en bit själv på morgonen, för att komma till bussen som tar henne till skolan.
Vid femton års ålder räknar jag med att mina barn är tillräckligt trafikmogna för att de ska kunna resa utomlands själva. Men så uppfostrar jag dem aktivt till att kunna klara sig själva också. Jag tycker att det är min plikt som förälder att förbereda dem på livet.
Nu vet jag inte hur er väg ser ut, eller hur mogen er åttaåring är, men en normalflamsig åttaåring som har gått hundra gånger över den vägen i sällskap med vuxen borde absolut klara av att korsa en väg utan övergångsställe. Man tittar åt båda hållen, och går när det är säkert. Om det tar tid, så måste det få lov att ta lång tid.