Jag tycker att man skall vara väldigt försiktig när man har synpunkter på vad som är "ok" och inte, frågan om adoptioner inom Sverioge är komplex - anledningarna är många. Visst har vi tillgång till preventivmedel i Sverige men det kommer alltid att vara så att människor blir gravida trots att de inte planerat det. Så är det bara.
I Sverige sker få nationella adoptioner dels eftersom det är möjligt att göra abort och dels för att vi har ett system som gör det möjligt för människor med t ex ont om pengar att ta hand om sina barn ändå. Värre är de för de barn som har föräldrar med missbruksproblem, psykisk sjukdom eller förståndshandikapp som gör det svårt för dem att axla rollen som förälder. En del barn som växer upp med sådana föräldrar har det tufft och slussas runt mellan oilka stödresurser, de får ingen ro.
Barnens välmående måste alltid komma först, som bioförälder kan man i mina ögon förverka sin rätt till att ha ansvaret för sina barn. Det behöver inte betyda att man inte har kontakt med/träffar sina biologiska föräldrar. Jag tror att en del barn i Sverge, bl a en del som bott i familjehem under lång tid, skulle må bra av att veta att de får stanna där.