Håller med Preciouskids. Vi gick kursen 2006 och kursledaren hade noll koll, hon läste innantill. Var påläst rent teoretiskt men verkligen inte alls på adoption generellt. Jag kan hålla med om att kurserna blir partiska om det är en a-förälder som håller dem men ändå, det borde vara ett inslag. Vi hade en vuxen adopterad som berättade om sin uppväxt för oss och det var verkligen höjdpunkten på kursen, det enda som gav något. Kurserna borde (speciellt för 2500 kr per person) innehålla mer, fler bitar, fler ledare med olika erfarenheter.
Vår kurs kändes som en enda lång upprabbling av alla problem som skulle (inte kunde, utan skulle) drabba oss men det var inga direkta konstruktiva råd, tips eller diskussioner om hur man skulle hantera problemen. Nu är ju vi (och främst jag) en sådan person som söker information, kontaktar personer som BTDT osv så det gick ingen nöd på oss men alla är ju inte som vi. Jag tror inte att kurserna idag förbereder de a-föräldrar som bäst behöver bli förberedda om man säger så.
Ibland tänker jag också att man skulle gå en kurs till, efter att man kommit hem. Få prata av sig och bolla frågor för det man ställs inför när man verkligen adopterat, det går liksom inte att förbereda sig på teoretiskt i förväg. Det är ju som om bioföräldrar skulle få amningstips enbart före födseln och sen inget mer. Vår första adoption gick väldigt smidigt, enklare än vi vågat hoppas på och det är vi förståss glada för men ändå, visst hade man många funderingar och frågor, speciellt första tiden.
Det kände jag att öppna förskolan för adopterade var bra för, en del av mina vänner som inte adotperat tycka det var urlöjligt med en förskola speciellt för adopterade barn men den är ju för föräldrarna också. tråkigt nog finns ju inte sådan förskoleverksamhet på alla orter i Sverige.