Visst kan man vänta, men adoptionsprocessen tar lång tid och det finns inget som hindrar att man börjar så smått, t ex med de förberedande utbildningen. Då får ni också lite mera kött på benen och kommer kanske fram till om ni vill satsa 100% på adoption eller prova andra vägar först (även om ni i så fall riskerar att det blir för sent att adoptera). Om jag får ge ett råd så skulle det vara att ställa er i kö hos minst en organisation till. Adoptionsvärlden förändras snabbt och även om ni passar in på flera länder hos AC idag så finns det inga garantier för att det ser ut så om ett par år.
Personligen är jag inte mycket för att välja att vänta när det gäller något så viktigt som barn och möjligheten att få bli förälder. Maken och jag flyttade till Sverige i och med att vi bestämde oss för att adoptera. Vi började från scratch med jobb, boende, svenskastudier för maken... Vi anmälde oss till familjerätten efter några månader, då maken läste svenska på heltid. Gick sedan föräldrautbildningen och påbörjade hemutredningen knappt ett år senare. När vi började utredningen hade maken precis fått en timanställning och läste fortfarande svenska på heltid, men under tiden för utredningen fick han fast jobb så när den var klar hade alla bitar fallit på plats.
Vår utredning blev klar i juni 2008, samma månad som Kina startade sin 48-timmarslista för SN-barn. Vi blev intresserade och fick klartecken från vår organisation BV att vi kunde skicka papper så snart maken hade fyllt 30. Vi skickade ansökan i början av september och fick förfrågan om sonen 6 dagar senare. Om vi hade väntat på att vår situation skulle vara stabil och "färdig" hade vi inte fått vår son! Om man har ett färdigt medgivande finns möjligheten att ansöka om barn som organisationerna söker föräldrar till, eller att bli pilotfamilj i något nytt land. Visst, det är jätteviktigt att mannen i familjen har jobb, men inget hindrar er från att anmäla er till familjerätten och gå utbildningen redan nu.
Lycka till!