Personnummer får man genom att ta med sig barnet till Skattekontoret och fylla i blanketter där. Ta med er alla papper ni fått vid adoptionen och se till att de tar kopior på rätt papper. I vårt fall tog det 2,5 vecka se'n ringde de från Folkbokföringen i Malmö och sa att de viktigaste dokumenten saknades och det tog ytterligare 2 veckor för A att få sitt personnummer.
Jag TROR barnet automatiskt får mammans namn om man inte anmäler annat. Vi fick en blankett från folkbokföringen där vi fick fylla i barnets alla namn, inklusive efternamn.
Vi bokade tropiken innan vi åkte, eftersom den ska/bör göras inom två veckor. Vi ringde vårt sjukhus som hänvisade till barnmottagningen på en större vårdcentral i kommunen. Vår vanliga bvc gör den inte.
Vi ringde inte FK i förväg men jag tror det är bra att göra det. Dokumentet vi fick från familjerätten där datumet vi fick A i vår vård stod gjorde att vi fick FP fr o m den dagen trots att vi inte anmält innan. Enligt reglerna ska man anmäla senast samma dag som man vill ha ersättning för. Vi hade inte uppdaterade inkomstuppgifter hos FK så därför tog lite tid att få pengarna. Barnbidrag har vi ännu inte fått och det beror på att personnumret dröjde men jag vet att det är på gång. Adoptionsbidraget likaså, det betalas inte ut förrän allt är ok med barnbidraget.