X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
Men kan det verkligen vara så att om jag som är 25 år var deprimerad och sjukskriven en kort period när jag var 16-17 år inte får adoptera med min sambo sedan 9 år tillbaka??, jag var ju bara ett barn..??
Just för att du var så ung när du hade din depression så är det möjligt att du skulle kunna få medgivande för adoption, särskilt om du låter det gå ytterligare några år och kan visa att du inte haft några besvär sedan tonåren. Men sedan gäller det att hitta ett land som godkänner dig och det blir betydligt svårare. Idag finns det så gott om vuxna som önskar bli föräldrar genom adoption att barnens ursprungsländer kan ställa höga krav. De vet att det finns många som står i kö för att få adoptera. Om de - för att vara på den säkra sidan - säger nej till någon som varit deprimerad, så blir inget barn utan familj. Det är bara att vända sig till nästa i kön. Det låter kanske hårt, men det är så det fungerar.
Likaväl som jag tycker synd om de vuxna som kanske aldrig får något barn bara för att de mådde psykiskt dåligt under en kort period för länge sedan, så förstår jag barnens företrädare i ursprungsländerna. Det är inte lätt för dem att sätta sig in sjukvårdsystemet i varje enskilt land där det finns människor som vill adoptera. De vet inte vad som krävs för att få en diagnos i just Sverige. Det är inte heller säkert att de som gör upp reglerna själva är så insatta i psykiatri. De vet kanske inte vad som går att bota, vad som kan vara tillfälliga problem och vad som kan återkomma när som helst. Försäkerhets skull säger de därför nej till allt som på något sätt verkar vara psykisk sjukdom. De barn de företräder har redan haft en tuff start i livet. Barnen har varit med om många separationer, kanske sett hemska saker eller blivit misshandlade. De ska inte dessutom riskera att få föräldrar som är psykiskt sjuka.
Om du menar allvar med att vilja adoptera tror jag ändå inte att det är kört för din del. Vänta tills det gått mer än tio år. Då syns inte sjukskrivningen på de utdrag som används i utredningen. Dessutom kan nog både du och utredaren vara ganska säkra på att problemen var tillfälliga och att du därför inte kommer att bli sjuk igen. Alltså har du goda möjligheter att få medgivande och att ha en utredning där det inte framgår att du någonsin varit deprimerad. Jag tycker inte att man ska ljuga eller mörka saker för utredaren. Men om utredaren inte tycker att det behöver nämnas i utredningstexten så är det en annan sak.