Jg är inte någon advokat eller jurist. Men jag har för mig att om ett barn får en gåva/arv som barnet inte riktigt kan inse betydelsen av (som en stor summa pengar, en bil, en fastighet osv), så ska överförmyndaren se till att pengarna (i detta fallet) används till barnets bästa/i barnets intresse .
Tyvärr är det ju så att endel föräldrar inte klarar att hantera såna saker och därför ska en utomstående se till att det "går rätt till".
När barnet blir myndigt blir han/hon självklart egen förvaltare av sin egendom.
Förslagsvis placeras pengarna på ett konto, och om ni som är barnets föräldrar vill köpa något till barnet, t ex en cykel, kanske körkortslektioner så småningom etc så kan ni självklart göra det, men överförmyndaren underrättas om vad pengarna används till.
Däremot kan ni förmodligen INTE använda pengarna till att t ex göra en resa med bara er vuxna, underhålla ert hem eller liknande.
Skulle ni olyckligtvis hamna i ekonomiska svårigheter vet jag faktiskt inte vad som händer, men man kan ju verkligen tycka att det ligger i barnets intresse att tex kunna bo kvar i huset (om banken knackar på dörren) eller så...
Vänd dig till en jurist, tycker jag, som kan förklara bättre. Eller sök på "Överförmyndarnämnden" på google.