MrM skrev 2010-02-23 10:01:07 följande:
Hur krossat blir barnhjärtat när barnet som 18-åring får reda på att pappa inte är pappa och att mamma ljugit hela tiden. Eller när pappa får reda på att mamma ljugit och tar ut skilsmässa när barnet är 8 år. Sanningen har en obehaglig tendens att krypa fram någon gång oavsett hur mycket man försöker sopa den under mattan. Offren finns där även om de inte vet om det ännu.Sedan är du åter en i ledet av personer som helt ignorerar pappan som inte får reda på att han är pappa. Det kan vara en person som aldrig får reda på att ett barn fötts över huvud taget. Att förhållandet med modern tagit slut förtar inte pappans rätt till sitt barn. Och det förtar inte barnets rätt till att få reda på vem som är biologisk pappa.Män är generellt sett inte svagare än kvinnor men i denna situation har de små eller inga möjligheter att få veta sanningen. Jag pratar alltså inte enbart om den person som blir lurad till att ta hand om en gökungen utan även den som blir lurad på chansen att få umgås med sitt barn och barnet som blir lurad på chansen att få umgås med sin pappa.Mvh
Det är underbart att vara förälder och jag önskar verkligen inte att någon ska undanhållas sitt faderskap. Men det handlar om vuxna människor, vuxna människor som tar beslut och dess konsekvenser. Alla vet att om man har sex så kan det leda till ett barn, men hur många killar som har sex utan en relation hör av sig till tjejen 8 veckor senare för att kolla om hon blev på smällen? De har också ett ansvar, varför är det tjejen som ska höra av sig? Likaväl som att alla måste ta ett test för att några få inte berättar sanningen?
Hur ska du förresten få reda på vem som är den biologiska pappan? Ska vi skapa ett DNA register för världens befolkning? Allt detta för att det brister i kommunikation mellan två människor som haft sex?
Jag förespråkar varken lögn eller otrohet, men vad är bäst: en trygg uppväxt med två föräldrar och en sanning som exploderar när du är 18 eller en kaos uppväxt med bråkande, skilda föräldrar? Vilket barn tror du hanterar sanningen bäst? Vilket barn har störst sannolikhet att själv bli en bra förälder?