Efter att ha läst tråden kan jag bara säga att jag aldrig skulle våga fråga om ett faderskapstest, även om jag kände min kvinna väl. Jag tycker flera av kvinnorna i tråden uttrycker saken tydligt nog. Ett faderskapstest blir i så fall genomfört utan att hon någonsin får veta. Aldrig någonsin att jag skulle våga utsätta mig för den risken att fråga hur mycket jag än litar på henne eller tror mig känna henne, tänk om jag hade fel och så står jag där och blir vv-förälder?
Rent objektivt så ser jag inte många argument mot faderskapstest som håller. Rättvisa är ett sånt argument som inte håller, den enda rättvisan är ju den mot barnet och mot den riktiga fadern. Modern har inget med saken att göra, rent objektivt sett och hennes vilja eller rättvisa är alltså helt betydelselös i det här fallet.
Kontroll av kvinnans sexualitet/otrohet är ett annat argument som är helt oväsentligt. Det är inte det (kvinnans sexualitet/otrohet) som skall kontrolleras utan vem som är barnets far.
Barnets och "familjens" väl och ve har inte heller med saken att göra hur gärna många som postar här än vill så har det inget med det hela att göra alls.
Integritet tycker jag inte har med saken och göra. Lagstiftningen i Sverige är stenhård på den här punkten om faderskap vilket inte minst signaturen Besviken Pappa i inlägg #117 smärtsamt fått erfara.
Arv och faderskap bygger helt på naturlig befruktning eller legal adoption/insemination/äggdonation. Så är vår lagstiftning. Läs i "Föräldrabalk" som lagen heter. Finns länkat från
riksdagen.se eller på andra sidor, googla.
Det är exakt de typer av fall där modern väljer att "mörka" vem som kan vara fadern som jag tycker åstadkommer så mycket skada. En (äkta) man som är villig att ta på sig faderskapet kan ändå få det undanröjt senare och då är skadan redan skedd.
Hur vanligt är det med fel uppgiven fader? Sanningen är att ingen riktigt vet eller har vågat ta reda på det, men "problemet" är i vart fall betydligt vanligare än enstaka procent, dvs det är betydligt vanligare än vad de flesta tror. Du har säkert gått i samma klass som en eller två.
Till sist måste jag säga att jag är överraskad över att så många negativa röster har hörts i frågan, och det oftast utan objektiva argument som håller för granskning.
Jag tycker fler borde försöka dämpa sina egna känslor och tänka på vad som faktiskt är rätt för barnet och bio-fadern.
Ekonomi: Jag undantog det redan i trådstarten, men det är helt säkert att priser på DNA-tester kommer fortsätta att sjunka och kanske redan inom 10-15 år finnas mer lättillgängligt och billigt för hemmabruk. Det är inte otänkbart med DNA-tester för några timlöner inom 10 år.
Problemet med barn och fäder som själva
upptäcker att de inte är biologiskt släkt kommer att bli väldigt mycket mer vanligt med tiden i takt med att tester blir så pass billiga att barnets veckopeng räcker för att köpa ett.
Inom 5 år kommer vi börja se det här i arvstvister.