Kissekatt: Tyvärr är det så att det fortfarande i de flesta länder i världen är tillåtet att misshandla sina barn. (Obs! Misshandeln kallas för barnuppfostran i dessa länder.)
honeypaj: Tack och lov tror jag att de flesta barn som i detta fall, INTE blir sämre behandlade innanför hemmets dörrar, tack vare att föräldrarna tror att det är ok med denna form av "barnuppfostran". Iaf har det varit så med mina utländska grannar. Deras barn har fått stryk inför mig och andra, men ingen systematisk misshandel för det tror jag faktiskt skulle ha märkts i form av blåmärken och dylikt, utan tex en klapp i ändan för att pojken kladdade med maten trots tillsägelse, dottern fick ett slag med ett par jeans av mormor då hon inte ville sitta still i pappans knä för att ta på sig byxorna så att de kunde gå ut, psykisk misshandel i form av utegångsförbud i tre dagar för en treåring för att han gick in till en granne utan att be om lov, etc...
Jag försökte prata med familjen och förhoppningsvis lyssnade de på vad jag sa - men ärligt talat tyckte jag att det var viktigare att de lärde sig att spänna fast barnen i bilen, att barnen skulle använda cykelhjälm, att det inte var ok att låta en treåring vara ute och cykla ensam utan tillsyn på hårdtrafikerade gator, etc...Jag har tjatat på den familjen så mycket att vi periodvis nästan varit osams.