Jag träffade en man med 5 barn sedan ett tidigare äktenskap. Själv har jag två barn från ett tidigare förhållande. Tillsammans har vi ett barn.
För två år sedan köpte mina föräldrar ett hus, som dom nu hyr ut åt oss och där vi bor, jag, sambon, ett av mina tidigare och vårt gemensamma. De andra barnen är vuxna och utflugna.
Huset vi bor i är ett renoveringsobjekt, så vi pysslar på tillsammans, har gemensam ekonomi.
Mina föräldrar köpte huset för att ge i första rummet mig och barnen möjlighet att bo närmre dom och bo bättre. Naturligtvis även min sambo. Anledningen till att mina föräldrar köpte huset och inte vi, är att min sambo har stora skulder från en misslyckad husaffär tillsammans med sin exfru. Kronofogden drar pengar av honom varje månad, men exfrun jobbar inte och behöver således inte betala en krona. Det huset och de skulderna står i bådas deras namn.
Vi har inget samboavtal.
Mina föräldrar har uttryckt en önskan om att huset ska ägas utav mig, men tanken är att vi ska köpa loss det tillsammans. Det fungerar ju inte i praktiken, min sambo vill ju knappast köpa ett hus som han inte får äga. Jag tror, att det mina föräldrar i första hand menar är att dom är lite brydda med vad som händer om min sambo skulle avlida.
Just nu är det ju inga problem eftersom mina föräldrar äger huset. Då kan jag ju få bo kvar utan att hans särkullsbarn har någon som helst möjlighet att yrka på något arv. Men OM vi köper det?
Vore det bättre att mina föräldrar ger mig huset som enskild gåva till mig?
Kan man skriva någon sorts klausul att om jag och sambon i framtiden går skilda vägar, att jag får köpa ut honom motsvarande värdeökningen på grund av renoveringen?
För om jag får huset som gåva är det ju mitt, men jag känner att om han renoverar och lägger tid och jobb på huset måste han ju få något för det, men inget som ska kunna krävas av hans särkullsbarn om ni förstår hur jag menar.
Hur skulle ett eventuellt arv delas upp efter min sambo mellan hans 5 särkullsbarn och vårt gemensamma? Jag antar att eftersom vi bara är sambos så ärver jag ingenting....Å andra sidan finns ju i stort sett bara skulder. Vi äger ingenting av värde gemensamt och inte han enskilt heller. Det blir bara huset om vi köper det. Om jag får det som enskild gåva kan det väl inte ingå i ett arv efter min sambo till hans särkullsbarn?